- Heti Ajánlat
- Természet
- Történelem
- Kultúra
- Nyelvtudomány
- Életmód
- Technika
- Tudósok
- Közélet
- Diákoldal
- Olvasóink küldték
- Tanítástan
- Pszichológia
e-Learning
- Tudta-e?
- A madarak a tájékozódáshoz az égitesteket is felhasználják, szemük időbeli felbontóképessége lekörözi az emberét, számukra egy mozifilm inkább csak állóképek egymásutánjának tűnhet.
241. szám - 2024. október
Vallási forradalmak (II.)Az első két forradalom
|
1
|
Az igaz forradalom mindig a szellemi színtérből kiindulva támad fel. Csak a forradalom kezdetpontjává és cselekvésre ösztönző állandó forrásává tett szellemi mozgatóerő képes mélyrehatóan és tartósan átalakítani a társadalmat. Ez kétirányú folyamat: egyrészt (mindig az örök tükrében) a szellemi színtér, a gondolkodásmód és a világlátás hozzáalakítása az idő előrehaladásával törvényszeren bekövetkező világi változásokhoz, másrészt a világi színtér, az életmód és a társadalomalkotó szerkezet hozzáalakítása az (az örököt más pozícióból visszatükröző) új vallási hithez. Az újkori forradalmak is ilyen a szellemi színtérből kiinduló és mozgatott mélyreható átalakítási kísérletek voltak, lényegében ugyanúgy működtek, mint a vallási forradalmak azzal a nagyon fontos különbséggel, hogy nekik a szellemi mozgósító erőként ható új vallási tant valamely új forradalmi ideológiával kellett megpróbálniuk helyettesíteni. A szellemi színtéren azonban nem létezik nagyobb mozgósító erő az embert a maga legmélyebb valójában megérintő vallási hitnél. Emiatt, a mozgósító erőt megszerzendő hajlanak a modernitás korának a klasszikus forradalmai, de a modernitás utáni kor posztmodern forradalmai is arra, hogy egy világi, isten nélküli vallás mintájára építsék fel magukat, az Európából jövő klasszikus forradalmak elsősorban a kereszténység és a judaizmus, a posztmodern forradalmak pedig a gnosztikus vallási irányzatok mintájára. A totalitárius irányultságú, politikai vallásokat létrehozó forradalmaknak, mint amilyen a bolsevizmus és a nácizmus volt, ez a legfőbb ismertetőjegyük. Ha kisebb mértékben is, a polgári–nemzeti forradalmak is hordozták ezeket a jellemzőket, bár az utóbbiaknál a meghatározó törekvés mégis a forradalom általános feladatának a teljesítése volt, a társadalom szellemi és világi színterének a hozzáalakítása az idővel bekövetkezett változásokhoz, amelyek miatt már áthidalhatatlanul nagynak látszott a szakadék a régmúlt önmagát konzerválni igyekvő rendszere és a jelenkor valósága között. Ez a magyarázata a polgári–nemzeti forradalmak egyház- és vallásellenességének, hiszen részben a vallás eredendő tradicionalista hozzáállása miatt, részben pedig saját kiemelt pozíciója megőrzése érdekében a keresztény egyház ezen szükségszerűnek látszó társadalmi átalakulások kerékkötőjének bizonyult. AZ ŐSTÁRSADALMAK VALLÁSI FORRADALMAI Szellemi mozgósító erő nélkül nincs forradalom. Így lehetett ez már az ősember idejében, a vadásztársadalmak korában is, de az akkor végbement vallási forradalmakról semmit sem tudhatunk csak a gyér tárgyi emlékekből, a régészeti leletekből következtethetünk megtörténésükre, például a temetkezési szokások megváltozásáról vagy a barlangrajzok megjelenéséről. Abban viszont biztosak lehetünk, hogy az őskor emberének is volt vallása, ami egy mágikus, a szellemi, lelki és a világi tartalmak között összefüggést kereső értelemkeresés lehetett. Sokféle megnyilatkozást ölthetett ez a hit attól függően, hogy az őskor embere éppen miben látta meg az ok-okozati kapcsolatot, a totemizmustól (állatszellem-törzs) kezdve, a mana-hiten (életerő-ember) vagy az animizmuson (lélek-élőlény) át egészen az ősmonoteizmusig (szellem-életerő-világ) és a mágiáig (szellem-életerő-ember). A 19. században a vallástudósok között ádáz vita zajlott, hogy a fölsoroltak közül melyik volt a legősibb vallási forma, de ez a fejlődéselméletet a vallásra rávetítő téves nézőpont nemcsak, hogy eltorzítva láttatja a vallástörténetet, hanem ráadásul a hitrendszereket ostoba módon fejletlenekre, fejlettebbekre és legfejlettebbre osztja. Nincs létjogosultsága ennek a megkülönböztetésnek. A letelepedett, földművelésre és állattenyésztésre áttért ember hitrendszere nem fejlettebb szakaszba lépett a mellettük élő vadászó törzsek vallásával összehasonlítva, hanem hitük egyszerűen, a maga vallási forradalmain és reformjain áthaladva, a túlival, az örökkel való kapcsolattartásában új pozíciót elfoglalva másmilyenné lett, hozzáidomult a megváltozott életmód új társadalmi valóságához. A neolitikum emberének az élete a természettől, a termény beérésétől és jószágaik szaporodásától függött, ezért vallásuk is ebbéli kötődésüket fejezte ki: a természeti ciklusokhoz kötötték a vallási ünnepeiket, a természet pusztító és éltető erőit pedig megszemélyesítve istenekként tisztelték. A megszemélyesítés alatt itt nem azt kell érteni, hogy embernek képzeltél el azt, ami nem emberi, hanem azt, hogy kapcsolatba lépve vele önmagukhoz hasonlóként élték, tapasztalták meg azt adott erőt. A megszemélyesítés tehát itt nem elgondolást, elképzelést, hanem megélést jelent. Azt is tudni kell, hogy nem volt még a maihoz hasonlítható rendszerezett, racionalisztikus vallási tanításuk, hitüket mítoszaikban fejezték ki, a mítoszok pedig nem vizsgálhatók a mai racionális gondolkodásmód szabályai szerint. A mítoszra is érvényes, hogy megérteni azokat a racionális gondolkodás félretéve csak megélve lehet. AZ ŐSCIVILILIZÁCIÓK VALLÁSI FORRADALMAI Az újabb korszakváltó lépést, a civilizáció megszületését, az első államok létrejöttét az istenkirályokról és papkirályokról szóló nézetrendszer kialakulása követte, aminek az egész vallás alárendelődött. (Némi történelmi fáziskéséssel valami hasonló alakult ki az amerikai civilizációk, a maják, az aztékok, az inkák körében is.) Egyiptomban az államot megjelenítő istenkirály, a sumér városállamokban pedig a papkirály volt az összekötő kapocs a közösség és az isteni akarat, valamint az isteni rend között. Emiatt voltak képesek ezek a társadalmak olyan, az egész közösséget egy emberként mozgósító elképesztő teljesítményekre, mint amilyen a piramisépítés: az istenkirály parancsa isteni parancsként hangzott. Az őscivilizációk gondolkodásmódja szerint két módon valósulhatott meg a kapcsolattartás az isteni, égi világgal: az istenek fia istenkirályként közéjük születve vagy leereszkedett az emberek közé az égi magasságból, vagy a neki megépített templomba az isteni jelenlét költözött le mint a maga világi házába, ahol tetszésének kedves szolgájával, a kiválasztott emberrel, a papkirállyal tartotta a közvetlen kapcsolatot. Isteni igényeit a templom kiszolgáló személyzete, a papság elégítette ki élén a legfőbb isteni szolgával, a főpappal, aki e kivételes szerepénél fogva a templomállam feje. Mint papkirály ő nemcsak a templom legelső szolgája, akinek egyedül van bejárása a szentek szentjébe, ahol isten világi jelenléte összpontosul, hanem e kiváltságos (szentemberi) helyzetéből kifolyólag ő az isten szócsöve, az isteni akarat kinyilvánítója is. Az isten legfőbb szolgája emiatt az emberek legfőbb ura, akinek a szava az élő isten szava. Az istenkirály az égből leküldött, a papkirály az emberek közül kiválasztott, erre a szent és a világi kapcsolattartás lehetőségéről szóló két gondolatra alapozódnak az őscivilizációk vallási elképzeléseitől messze eltávolodott jelenkori hitrendszerek is. Ez a szentség kétféle megnyilatkozásmódja: a pap az isteni küldetésre kiválasztott személy, akit az istenek mintegy kiemelnek a világból, az emberi közösségből és mint kapcsolattartót beemelnek a maguk isteni világába. Ennek ellentétpárjaként a fáraó, az istenkirály az isten emberi alakban történő megtestesülése, aki isteni származásánál fogva számít szentnek, az isteni szférához tartozónak itt a világban. A két szentségtípus közötti ellentétpári szerep abban is megmutatkozik, hogy az égből, az istenvilágból a fáraóval az isteni rend ereszkedik le a világba, az emberek közé, az állam fejeként ennek az isteni rendnek a megtestesítője magának az istenkirálynak, a fáraónak, Ré (a Nap) fiának az élő személye, aki uralkodó tetteivel, parancsaival, ítélkezésével ennek az isteni rendnek a világi akaratközvetítője. Emiatt mindenkinek kérdezés nélkül alá kellene rendelnie magát ennek az istenkirályi akaratnak, különben a sivatag istenének, Széthnek a kaotikus világa uralja el Egyiptomot, a két királyság földjét. A kiválasztott, a papkirály vele szemben az égiek akaratának, isten szavának a közvetítője Mezopotámiában, Sumérban és Babilonban is, aki uralkodói szavával, parancsaival az örök isteni rendet valósítja meg a mindig változó világban, amely e nélkül az eligazító szó nélkül káoszba zuhanna, amint azt mindenkor meg kellett élniük, ha a sivatag felől érkező vad népek ideiglenesen megdöntötték a papkirályi hatalmat a Folyamközben. AZ ŐSCIVILIZÁCIÓK VÁLSÁGA Az őscivilizációkban vallási forradalmuk gondolkodásmódja szerint az uralkodóra úgy tekintettek, mint istenkirályra vagy mint papkirályra, azaz úgy, mint világi trónusán ülő átvezető középpontra a világon túli régió istenvilága és a változó világ között és mint olyan világban élő emberre, aki kivételes (világiból kiemelt, azaz szent) személyében az örököt tükrözte vissza és jelenítette meg a mindig változóban. A vallási forradalomnak ez az alapgondolata azonban nem volt örökké fenntartható. A világ átalakulásával az uralkodóra először csak az őt hozzájuk hasonló, esendő embernek megismerő szűkebb környezete, majd idővel a nép is mindinkább úgy néz, mint egy közülük való, nagyhatalmú halandóra. Ez Egyiptomban és Sumérban is súlyos válságba juttatja az államot. A Nílus-menti ősbirodalomban a vallási forradalom e közvetítői szerep kiiktatásával ment végbe, szertartásaikkal és szent tudományukkal mindinkább a papok vették át a közvetítői szerepet az egyik oldalról a közösség és az ember, a másik oldalról az istenek akarata és az isteni rend között. A Folyamközben, Mezopotámiában ezzel ellentétes folyamatok mennek végbe, a templom szerepe mindinkább visszaszorul, ami az uralkodó szerepének a megváltozásához vezet, a papkirály mindinkább istenkirályi szerepben kezd el tündökölni, ami megnöveli a hatalmát és kibővíti a hatáskörét. Az elindult társadalmi átalakulást fölgyorsítja és véglegessé teszi a kívülről jött, erőszakos hatás. Új, rettenetes hadi erővel támadó népek tűnnek föl a történelem színpadán az időszámításunk előtti 2. évezredben, a szemiták és az indoeurópaiak, akik átrajzolják a változhatatlannak hitt ősi politikai rendet, s véghezviszik a lehetetlennek tűnőt, még a papkirályok és az istenkirályok földjét, a sumérek és az egyiptomiak országait is meghódítják. Ezek a legyőzöttek civilizációs vívmányait átvevő népek visszavonhatatlanul átalakítják a Folyamközben és a Nílus mellett élő társadalmak gondolkodásmódját, s ez abban az időben, amikor még minden szellemi megnyilatkozás szigorúan a vallás keretén belül létezett, elsősorban a vallási látásmód megváltozását jelentette. Az egyébként is már ezer sebből vérző istenkirályi és papkirályi intézménybe vetett hit a szégyenletes katonai vereség után végleg elveszíti minden eszmei támpontját. |
Kapcsolódó cikkek
- Isszik rovásfelirata
- A felvilágosodás kori orvostudomány
- Vallási forradalmak (I.)
- A barokk kori orvoslás fejlődése
- A bodrog-alsóbűi rovásfelirat
- Vallási forradalmak (IV.)
- Vallási forradalmak (III.)
- Az átírt battonyai és újabb gyűrűfeliratok
- Rovásírás I. István pénzén
- Rovásjeles dirhem utánzat
- Még egyszer a kazár levélről
- Székelyudvarhely rovástéglája
- Rovástábla magyarból
- Konstantinápolyi felirat
- A kora újkor orvostudományi szemléletváltása
- Gondolatok a kalocsa-bácsi érsekség létrejöttéről
- A mohácsi csata magyar hadvezére
- Ahonnan Mohácsra indult a magyar had
- „Teremtsd egészen ujjá e hazát.” (Petőfi Sándor)
- Az újkori emberkép és az istenképűség
- A középkori arab orvosok ismeretei
- A középkori arab gyógyászat
- A jelenlét jelei, a csodák
- Róma püspöke Mária országában
- Válságtól válságig
- Az érvágás hagyománya a középkorban
- A háború előbb kezdődött
- Pápalátogatások Magyarországon
- Istentelenek országa
- Gondolatok nemzeti ünnepünkön
- A kolostori gyógyítás fegyelem, étkezés és böjt segítségével
- Jó üzlet a fegyvergyártás és a fegyverkereskedelem
- A középkori gyógyítás különböző módszerei
- „Hála Istennek, magyarok maradtunk!”
- A pápa katonái
- A Kossuth-bankóktól a Kossuth-dollárig
- Párhuzamosan létező ókori görög orvosi iskolák
- Hippokratész esküje
- „Tündöklő diadalút a magyar sors folyóján”
- Hippokratész orvosi felfogása
- A teurgia
- A jobbágy, akiből majdnem pápa lett
- Történelmi járványok és fölkavart politikai iszap
- Szeszélyes járványok a történelemben
- A felemelő szeretet
- A magyar szabadságharcosok törökországi emlékhelyei
- „Uram, segíts békében meghalni” - hogyan élték meg a pestist a középkor emberei?
- A szélsőséges időjárás és a középkori pestisjárvány közötti kölcsönhatás
- A D-nap
- Manipuláció az ókori „pokol kapujában”
- A háború, ami 38 percig tartott
- Só és Világosság!
- Az ige közöttünk
- A mecénás, a világutazó és a régész
- A nemzetközi helyzet a Rákóczi szabadságharc idején
- Novellák, amelyek leszámolnak a pátosszal
- Grúzia, az aranygyapjú földje
- Egyházaink vívódása az 1848–49-es forradalom idején
- A történelmi „Szívföld vagy Magterület” elmélet visszhangja napjainkban
- A parfümök története
- A háborúzást befolyásoló körülmények
- A Katolikus Egyház szerepe a magyar államalapítás korában
- Sirmium – Pannónia Rómája
- Középkori település nyomait tárják fel Bácsfeketehegynél
- A tárgyalási módszerek változása a világpolitikában
- Históriai ínyencségek
- A Százak Tanácsa - Európa védelméről
- Végül mindannyian a szeretet jegyében ítéltetünk meg!
- Szikkim amerikai királynéja
- A Nyugat alkonya
- Adventi levél 2018.
- Brit geopolitikai érdekességek
- Az eretnekség fiziológiája
- Az eretnekség kialakulásának folyamata
- Az eretnekmozgalmak eredete
- Császár a kivégzőosztag előtt
- Históriai ínyencségek
- Kihez tartozom?
- A világnézetről, avagy erkölcsi tudatosság
- Mit ünnepelünk húsvétkor?
- Harc a másság ellen
- Újvidék osztrák-magyar kiegyezés utáni fejlődése
- A méltóságteljes élet
- Az 1440-es nándorfehérvári csata
- Jelena Petrović-Njegoš, Olaszország királynéja
- Egy régimódi tanárról
- Históriai ínyencségek
- Európai, s sajátosan magyar örökségünk és a reformáció
- Az újvidéki Szent Rókus templomról
- Újságírás és nyomdászat kezdetei Óbecsén
- A Pahlavi-dinasztia tündöklése és bukása
- Szent László emlékek Nyugat-Bácskában
- A helyettesíthetetlen ember
- A Pahlavi-dinasztia tündöklése és bukása
- A demokrácia valódi jelentése és igazi jellemzői
- Kolumbusz és Luther korának egyszerű emberi életérzései
- Szent István társa, Boldog Gizella
- Apáczai Csere János orvosi szakkifejezései a Magyar Encyclopaediában (1653)
- Ahol minden nő hercegnő és minden férfi oroszlán
- Az Oszmánok udvari asszonyai
- Az Oszmán Birodalom bürokratikus rendszere
- Ahol minden nő hercegnő és minden férfi oroszlán
- Ahol minden nő hercegnő és minden férfi oroszlán
- A megfelelő állampolgárok gyártósora
- Jöjj és láss!
- Háremhölgy a Mennyei Birodalom élén
- A társadalom átnevelése
- A forradalom lényege
- Aki kilógott a felvilágosodás közgondolkodásából
- Múltunk egy-egy darabja
- Múltunk egy-egy darabja
- Az ókori népek történetéből
- Az ókori népek történetéből
- Arab szultanátus Afrika partjainál
- Miért léteztek és léteznek ma is boszorkányüldözések?
- Keresztény értékek az irodalmi művekben
- Európa igazi atyja
- A négus
- Miként kísérték figyelemmel a vajdasági magyarok az 56-os magyarországi eseményeket
- Hitünk!
- Európa utolsó vallási fellángolása
- Kik azok a koptok?
- Út a vallások kialakulásától a vallástagadó vallások megszületéséig
- A doroszlói Szentkút kegyképének történelmi háttere
- Históriai ínyencségek
- A főherceg és a tanítónő románca
- A szenátusi határozatoktól a konzervműsorokig
- Hol nyugszanak Magyarország egykori uralkodói?
- Hol nyugszanak Magyarország egykori uralkodói?
- A nácizmus, a modern(ista) álvallás
- A vendégmunkáslét kialakulása Németországban
- A balkáni nemzetvezérek kora
- Európa megszületése
- A demokrácia fékei és ellensúlyai
- Kende, gyula és harka
- Prága Óvárosának meséi
- Isten nem halott! Jézus nem hal meg sohasem!
- Az egyesült Európa ötletének rövid története
- Hit és erkölcs
- A feminista teológia áldozat fogalma és annak teológiai értékelése
- A három ajtó
- Házasság és család a „Kezdet” horizontján
- a Szentség utáni vágy
- Református egyházjogi és jogteológiai reflexiók az Európai Unió egyházfelfogására
- A kereszt civilizációja
- Hát ti mit mondotok, ki Jézus?
- Egy új erkölcs vázlata
- A világ elvilágiasodása
- Hét héttel húsvét után: pünkösdkor
- A történelem vége...
- A künde
- Mátyás király vendége voltam
- Felőrlő közelharc az I. világháborúban
- Egyház és média
- A karácsony csodája a fronton
- Hidat építeni Krisztussal
- A vegyi fegyverek bevetése az I. világháborúban, e fegyverek alkalmazásának történelmi előzményei
- Az Újszövetség hajnalán
- Sába királynőjének legendája
- A császárok és a vértanúk városa
- Mennyibe kerülhetett a háború egy napja az I. világháborúban
- Az Áprád-ház kihalása után támadt hatalmi (z)űr
- Az emlékezés napjai
- A Genezáreti-tó
- Izrael gazdasági jellemzői a Szentírás tükrében
- Egy egyház, amely nem egy vallásról szól
- A félelem oldala az első világháborúban
- Izrael éghajlata, élővilága és vízrajza
- Zita, az utolsó császárné és királyné
- Az elfelejtett vidék
- Kármel
- Az új tudomány
- A villámháború tervének fejlődése és alakulása az I. világháború előtt
- A kalapos király
- Az első világháború kitöréséhez vezető út
- Tábor kontra Hermon
- 200 éve született Samuel Colt
- Izrael földrajzi tagoltsága
- A tököli kormánydelegáció kíséretének kihallgatási jegyzőkönyvei az Ungváron őrzött KGB dokumentumok között
- A vallás és a vallástudomány
- A nagy háborúra való 100 éves megemlékezések csúf csapdái
- Közeledve az első világháborús centenárium felé
- Telepítések, földhöz juttatások a visszacsatolt Bácskában
- Jézus városa
- A bácskai földbirtok-politika kezdetei levéltári források tükrében
- A 15 éves háború záró szakasza
- „A jó ügynek nemességet kell nevelni”
- Az 1956-os forradalom Kárpátalján őrzött dokumentumai
- A keresztény seregek sikerei a 15 éves háború első szakaszában
- A megváltás városa
- A szúfi költészet
- Koppány lázadása
- A 15 éves háború előzményei, és a háború kialakulása
- Mária országa
- A Jordán-folyó
- A fejedelem, aki a nemzete szabadsága mellett az Istent is kereste
- Azért adta a két kezemet, hogy áldást adjon…
- Civilizációk felemelkedése és bukása
- A Spanyol Birodalom születése
- A földrajzi felfedezések körülményei és előfeltételei
- Az újvidéki mozik története
- Az Erzsébet Szálló története (1854-1967)
- A Hadik család futaki uradalma
- A Batthyány család története - 3. rész
- Az újvidéki hidak tönénete
- A Batthyány család története - 2. rész
- A Batthyány család története - 1. rész
- A báni palota építése
- A monarchia intézménye
- Olvasóink ajánlata