- Heti Ajánlat
- Természet
- Történelem
- Kultúra
- Nyelvtudomány
- Életmód
- Technika
- Tudósok
- Közélet
- Diákoldal
- Olvasóink küldték
- Tanítástan
- Pszichológia
e-Learning
- Tudta-e?
- Testük méretéhez képest a bogarak a legerősebb állatok bolygónkon. Egy orrszarvúbogár például saját tömegének 850-szeresét képes elvinni a hátán.
229. szám - 2023. október
Gondolatok a kalocsa-bácsi érsekség létrejöttérőlA múltat közismerten nem a jelen állapotai alapján kell megítélni, mégis gyakran beleesünk ebbe a hibába.
|
5
|
Sremska Mitrovica (Szávaszentdemeter) ma egy félreeső kisváros Szerbiában, a Római Birodalom idején viszont Sirmium néven a Balkán-félsziget (Illyricum, Moesia) és a Kárpát-medence (Pannonia) legjelentősebb városa volt, a diocletianusi reform után egy ideig a birodalom négy fővárosának egyike. A mai Bács (Bač) ötezer lakosával ma csak egy nagyobb vajdasági falunak számít, a középkorban viszont a Magyar Királyság egyik legnépesebb kereskedővárosa és érseki központja volt, a korabeli város Bansin néven rajta szerepel al-Idríszi 12. századi híres világtérképén. A város egészen 1526 őszén történt elpusztításig a török részéről érseki székhely, a kettős székhelyű kalocsa-bácsi érsekség fontosabbik központja. A szakemberek számára is igazi rejtély az, hogy miként történhetett meg az, hogy Magyarországon Szent István két érsekséget alapított, az egyiket Esztergomban, a másikat pedig Kalocsán (amely Szent László idejében Báccsal egy másik székhelyet is kapott). A ma Vajdaságnak nevezett délvidéki terület egyházi-vallási történetére is igaz, hogy elválik egymástól a dicsőséges múlt és a szerényebb jelen, különösen Szerémségre, azon belül is leginkább Sirmiumra bizonyul helytállónak ez a megállapítás. E korabeli metropoliszban a hagyomány szerint maga Szent Pál alapított püspökséget, Krisztus hetven apostolának egyikét, Andronikoszt nevezte ki a város püspökévé. Egy másik hagyomány szerint pedig maga az apostolfejedelem, Szent Péter küldte ide püspöknek tanítványát Epaenetast, szintén Krisztus hetven tanítványának egyikét. A hagyománynak ez a két állítása azonban nem valószínű, hogy megfelel a valóságnak, Szent Pál és Szent Péter figyelme aligha terjedhetett ki a rómaiak által az 1. században alapított Sirmiumra, mint ahogy a kereszténység is valamivel később jelenthetett meg a térségben, ismereteink szerint valamikor a 2-3. században. Az, hogy ilyen tekintélyes alapítást tulajdonított a keresztény tradíció a sirmiumi egyháznak a város későbbi egyházi-vallási jelentőségének tudható be. Vértanúk származtak innen, keresztény császárok születtek vagy székeltek benne, fontos zsinatok színhelye volt és metropóliai ranggal bírt. Emiatt a kiemelt fontossága miatt illette meg az apostoli alapítás tekintélye, ami egyébként egy francia történész állítása szerint csupán egy szerencsétlen másolási hiba következménye volt. Amikor a 9. században Róma püspöke, a pápa, és Konstantinápoly püspöke, a pátriárka nagy versengést folytatott azért, hogy melyik központ tudja egyházi főségét kiterjeszteni a Balkán és Pannónia pogány népeire, akkor az avarok által a 6. század végén elpusztított Sirmium mint hivatkozási alap újból nagy jelentőséget kapott. II Hadrián pápa Metódot, a szlávok apostolát Andronikosz székébe ültette, azaz Sirmium érsekévé nevezte ki azzal a céllal, hogy nyerje meg a katolikus egyháznak a morvákat és a térség többi szláv népét. Isten útjai kifürkészhetetlenek, mondhatnánk, hiszen Metódot és testvérét Konstantint (Cirillt) a konstantinápolyi pátriárka küldte missziós útjára, amit be is teljesítettek a szlávok megtérítésének és az ortodox egyházba betagolásának elkezdésével, ám vándorlásaik során a két testvér Rómát is fölkereste, ahol – ez még a nagy egyházszakadás előtt volt – elismerték a pápa főségét. II. Hadrián ezután Metódot a térségbe küldte mint kinevezett sirmiumi érseket, amely a pápai elképzelés szerint a megtérítendő Pannonia és Illíria valamennyi szláv tartománya katolikus egyházi székhelye lett volna a jövőben. Sirmium a kereszténység első századaitól a Balkán-félsziget és Pannonia nagy missziós központja volt, császárok és keresztény mártírok városa, itt halt vértanúhalált sokak szerint az ortodoxok közkedvelt katonaszentje, a Szent Korona zománcképein is ábrázolt Szent Demeter. Metód ezen küldetése sikertelenül zárult, a 9. században az eleinte ingadozó, a Balkán keleti részét uraló bolgárok végül Konstantinápolyhoz, az ortodox (pravoszláv) egyházhoz csatlakoztak, Sirmium pedig egy ortodox püspökség székhelye lett. A 10-11 század fordulóján, Géza és Szent István idején újabb harc indul meg Róma és Konstantinápoly közt Pannoniáért, azaz a Kárpát-medence új pogány népének, a magyaroknak a megtérítéséért. (Mivel Pannonia korábban a frank birodalomhoz tartozott, ezért harmadik játékosként a Német-római Birodalom oldaláról a salzburgi érsekség is szerepet kapott ebben a küzdelemben.) A Dunántúlt birtokló Géza, majd fia, Vajk (a keresztségben István) a katolikus egyházi fennhatósága elfogadására hajlottak, István király ellenfelei pedig – Géza Erdélyben és Ajtony a Maros vidékén – a hozzájuk közelebb eső Konstantinápoly egyházi főségének elfogadására. Sirmium, Andronikosz apostol széke ekkor ismét szerephez juthatott mint hivatkozási alap. Szegfű László értekezett arról (Belvedere Meridionale 2011/XXIII.4.), hogy elképzelhető az, miszerint Szent Asztrik rejtélyes Sobottin nevű érseki székhelye a Száva folyóra, és így Sirmiumra utal mint Száva-menti érsekségre, tehát megfontolandó állítás lehet az is, hogy a magyar egyházalapítás ismert hittérítője (talán címzetes) sirmiumi érseki címet viselhetett. Mint tudjuk, a magyar hagyományban a szentkorona elhozójaként ismert Asztrik (Aschericus) járt Rómában, II. Szilveszter pápa itt bízhatta meg ugyanazzal a címmel és ugyanazzal a feladatkörrel, mint amivel korábban II. Hadrián pápa Metódot. Megjegyzendő, hogy Asztrik e feltételezett megbízásában nemcsak Pannonia, azaz nemcsak Magyarország megtérítése foglaltatott bele, mint célkitűzés, hanem a bolgároké is, hiszen Rómában Sirmiumot Pannonia és az illíriai szláv tartományok katolikus érseki székhelyének tekintették, illetve szerették volna látni. Az illíriai szlávok megnyerésének a reménye miatt tűnt alkalmasnak erre a feladatra egy a szláv nyelvet ismerő bencés szerzetes. Asztrikot ezután már István udvarában találjuk, ami érthető is, hiszen egyik szentatyától kapott feladata mint sirmiumi érseknek Pannonia megtérítése, katolikussá tétele volt. Csakhogy a feladatot nem ő, hanem maga a király, István végzi el, aki olyannyira szuverén uralkodó, hogy az egyházszervezet megalapításakor sem enged semmilyen külső beavatkozást, a katolikus püspökségeket maga szervezi meg és maga jelöli ki élükre a püspököket. Érsekséget is ő maga alapít Esztergom székhellyel maga által kijelölt érsekkel. István ezen Rómát választó egyházszervezése a magyar szuverenitás megőrzését szolgálta, hiszen e döntésével egyszerre hárította el Konstantinápoly és Salzburg egyházkormányzati ambícióit, miközben Róma felé is megőrizte a viszonylagos függetlenségét, ő maga volt ugyanis a magyar egyház megszervezője, amelynek az élére ő választotta ki az egyházfőket. Ezen magyar egyház fölött gyakorolt királyi jogát a Könyves Kálmán idejében, tehát már az invesztitúraharcok korában készült Hartvik-legenda azzal fejezi ki, hogy II. Szilveszter apostolnak nevezi Istvánt, vagyis saját országa Krisztustól küldött megtérítőjének, akinek magának az istennek – egy angyal által álmában közvetített – felszólítására kell átadnia a lengyeleknek szánt koronát. Hangsúlyozni kell, hogy az ezután kifejtettekre nincs bizonyíték, mégis érdemes leírni azokat, hiszen teljesen ésszerű magyarázatot adnak a két magyar érsekség létrejöttére és a két érsek jelenlétére egy ideig Esztergomban. István megkoronázása után közvetlenül van az országban egy érsek, akit maga a király jelölt ki tisztjére (Domonkos, majd Sebestyén) és megérkezik a királyhoz egy a pápa által Pannonia (Sirmium) érsekévé kinevezett főpap, Asztrik. Mivel kinevezése a katolikus egyház fejétől van, személyét és palliumát nem lehet semmibe venni. Elkövetkezik tehát egy átmeneti időszak Esztergomban, amikor két érsek állíthatja magáról azt, hogy ő a magyar katolikus egyház kinevezett vezetője. Ez egyházi szemmel látva egy kellemetlen helyzet, amit az utókornak is valahogy meg kellett magyaráznia. E törekvés szülhette a Hartvik-legendának az a szentek történeteibe szervesen beleillő, mesésen hangzó elbeszélését, hogy Sebestyén esztergomi érsek megvakult ideiglenesen, és amíg hivatalát e hátrány miatt nem tudta betölteni, addig Asztrik lett az esztergomi érsek. Miután azonban visszatért a látása, ismét visszafoglalta az érseki székét, Asztrik pedig Kalocsára került mint érsek. Ehhez pedig még hozzáadódik az a mesés részlet is, hogy a szentkoronát hozta Asztrik Rómából. Sokkal valószínűbb, hogy az érseki pallium volt az, amit magával hozott, nem a korona. Lengyelország bekerülése a történetbe pedig – mint az az ország, amelynek királyának a pápa eredetileg készítette a koronát –, akár azzal is magyarázható, hogy Szent Adalbert tanítványaként Asztrik onnan érkezett Pécsváradra mint térítő szerzetes a magyarokat megkeresztelni. Azaz isten akaratából a virágzó lengyelországi térítést otthagyva Asztrik Pannoniába jött Krisztus hitét hirdetni. Talán a lengyelek megtérését kezdeményező, 992-ben elhunyt Mieszko fejedelem is így kerülhetett be a történetbe. A Hartvik legendában elmesélt Sebestyén érsek megvakulásáról szóló mesénél sokkal hihetőbb, hogy egy ideig két egymással vetélkedő érsek rendezkedett be Esztergomban, az egyik a királyra, a másik a pápára hivatkozva. A hatalmi viszonyokból kiindulva igazi joghatóságot nyilván csak a király által kinevezett érsek gyakorolhatott. A kellemetlen helyzet feloldására adódott egy nagyszerű alkalom azzal, hogy István elfoglalta a Kárpát-medence ortodox misszió alatt álló részeit is, Erdélyt és a Délvidéket, majd háborúba keveredett az Ohridban székelő Sámuel bolgár cárral, amely ország északon Sirmiumot is birtokolta. Asztrik nem mondhatott ellent annak a vélhetően a királytól jövő – a kényes szituációt ügyes politikai húzással megoldó – felszólításnak, hogy Esztergomot elhagyva foglalja el a pápától kapott Száva-menti egyházi székét, és legyen a főpásztorává, katolikus érsekévévé az újonnan meghódított erdélyi és délvidéki részeknek, ahol ekkor alakulnak meg a katolikus püspökségek. A legmegfelelőbb székhelynek ehhez az Esztergomhoz viszonylag közeli, mégis központi részen fekvő Kalocsa tűnt. Nagyon valószínű tehát, hogy így lett Kalocsából második magyar érseki székhely. István Asztrikot a maga alapította kalocsai püspökség élére helyezi, ahova azonban Asztrik sirmiumi érseki címével érkezik, ez magyarázhatja a látszólagos ellentmondást, hogy a források hol püspökként, hol érsekként említik őt. A bizonyítékokkal nem alátámasztható, mégis fölöttébb valószínű történetnek ezzel még nincs vége. Miután 1014-ben háborúba keveredett István a bolgárokkal, Asztrik előtt az a remény is felcsillanhatott, hogy nemcsak Pannonia, hanem Illíria szláv tartományának az érseke is ő lehet, és hamarosan elfoglalhatja székét Sirmiumban. II. Baszileosz bizánci birodalma azonban túl erős volt ahhoz, hogy István balkáni hódításokkal gyarapíthassa államát, ezért maradt számára a kalocsai székhely. (A magyar hadak csak a bizánciak segéderői voltak a bolgárok elleni háborúban, amelyeknek területeit a Kelet-római Császárság a maga területeként tartotta számon.) Ötvenhárom évvel István második balkáni hadjárata után, 1071-ben azonban a magyarok a bizánciak ellen folytatott háborúban megszerzik Sirmiumot, és ezután az ottani ortodox püspökséget átköltöztetik Bács városába. Ezzel pedig hihetően hangzó magyarázatot kaphatunk arra a rejtélyre is, hogy miért került át ennek a második magyar egyháztartománynak a székhelye Szent László idejében Bácsra, és lett ezentúl két székesegyházzal és két káptalannal kalocsa-bácsi érsekséggé. A fönt említett, világtérképet rajzoló al-Idríszí jegyzi meg, hogy Bácson görög tudósok élnek, nyilván ortodox papok, és – amint Györffy György beszámol róla – Jóannész Kinnamosz görög történetíró a 12. szádban arról ír, hogy Bács Sirmium metropolisza érsekkel az élen, amit a nagy magyar történész szerint úgy kell érteni, hogy Bács a sirmiumi püspökség örökébe lépett. A szerb történészek egy része is osztja az álláspontot a sirmiumi püspökség átköltöztetéséről Bácsba az előtte még a bizánci birodalomhoz tartozó város magyarok részéről történt 1071-es elfoglalása után. Nincs rá bizonyíték, de teljesen ésszerű és a jelek is erre mutatnak: Kalocsa, amelynek alapító érseke, Asztrik, a pápától sirmiumi érseki címet kaphatott, ezzel teljesítette be még II. Szilvesztertől eredeztethető küldetését, és bár az egyháztartomány nem nevezte magát kalocsa-sirmiumi érsekségnek, hiszen Bácson volt a másik székhelye, de szellemi értelemben ebből a meggondolásból helyeződött át a székhelye Bácsra, ahova pedig a sirmiumi püspökség helyeződött át korábban. Ezzel az áthelyezéssel a magyar térítő egyháztartományként számon tartott kalocsa–bácsi érsekség mint a sirmiumi érsekség örököse azon jogát is kifejezte, hogy a balkáni szláv részek katolikus központja legen. A második székhely kiválasztásának természetesen megvolt az anyagi oka is, hiszen Bács jó helyen fekvő, gazdag kereskedőváros volt abban a korban. Így is lehetett tehát. Ezeknek az ésszerűen hangzó fölvetéseknek mint nyitott kérdéseknek a megválaszolása azonban a történészekre tartozik.
|
Kapcsolódó cikkek
- A gyógyító sámánok
- A bodrog-alsóbűi rovásfelirat
- Vallási forradalmak (IV.)
- Vallási forradalmak (III.)
- Isszik rovásfelirata
- Vallási forradalmak (II.)
- A felvilágosodás kori orvostudomány
- Vallási forradalmak (I.)
- A barokk kori orvoslás fejlődése
- Az átírt battonyai és újabb gyűrűfeliratok
- Rovásírás I. István pénzén
- Rovásjeles dirhem utánzat
- Még egyszer a kazár levélről
- Székelyudvarhely rovástéglája
- Rovástábla magyarból
- Konstantinápolyi felirat
- A kora újkor orvostudományi szemléletváltása
- A mohácsi csata magyar hadvezére
- Ahonnan Mohácsra indult a magyar had
- „Teremtsd egészen ujjá e hazát.” (Petőfi Sándor)
- Az újkori emberkép és az istenképűség
- A középkori arab orvosok ismeretei
- A középkori arab gyógyászat
- A jelenlét jelei, a csodák
- Róma püspöke Mária országában
- Válságtól válságig
- Az érvágás hagyománya a középkorban
- A háború előbb kezdődött
- Pápalátogatások Magyarországon
- Istentelenek országa
- Gondolatok nemzeti ünnepünkön
- A kolostori gyógyítás fegyelem, étkezés és böjt segítségével
- Jó üzlet a fegyvergyártás és a fegyverkereskedelem
- A középkori gyógyítás különböző módszerei
- „Hála Istennek, magyarok maradtunk!”
- A pápa katonái
- A Kossuth-bankóktól a Kossuth-dollárig
- Párhuzamosan létező ókori görög orvosi iskolák
- Hippokratész esküje
- „Tündöklő diadalút a magyar sors folyóján”
- Hippokratész orvosi felfogása
- A teurgia
- A jobbágy, akiből majdnem pápa lett
- Történelmi járványok és fölkavart politikai iszap
- Szeszélyes járványok a történelemben
- A felemelő szeretet
- A magyar szabadságharcosok törökországi emlékhelyei
- „Uram, segíts békében meghalni” - hogyan élték meg a pestist a középkor emberei?
- A szélsőséges időjárás és a középkori pestisjárvány közötti kölcsönhatás
- A D-nap
- Manipuláció az ókori „pokol kapujában”
- A háború, ami 38 percig tartott
- Só és Világosság!
- Az ige közöttünk
- A mecénás, a világutazó és a régész
- Novellák, amelyek leszámolnak a pátosszal
- A nemzetközi helyzet a Rákóczi szabadságharc idején
- Grúzia, az aranygyapjú földje
- Egyházaink vívódása az 1848–49-es forradalom idején
- A történelmi „Szívföld vagy Magterület” elmélet visszhangja napjainkban
- A parfümök története
- A háborúzást befolyásoló körülmények
- A Katolikus Egyház szerepe a magyar államalapítás korában
- Sirmium – Pannónia Rómája
- Középkori település nyomait tárják fel Bácsfeketehegynél
- A tárgyalási módszerek változása a világpolitikában
- Históriai ínyencségek
- A Százak Tanácsa - Európa védelméről
- Végül mindannyian a szeretet jegyében ítéltetünk meg!
- Szikkim amerikai királynéja
- A Nyugat alkonya
- Adventi levél 2018.
- Brit geopolitikai érdekességek
- Az eretnekség fiziológiája
- Az eretnekség kialakulásának folyamata
- Az eretnekmozgalmak eredete
- Császár a kivégzőosztag előtt
- Históriai ínyencségek
- Kihez tartozom?
- A világnézetről, avagy erkölcsi tudatosság
- Mit ünnepelünk húsvétkor?
- Harc a másság ellen
- Újvidék osztrák-magyar kiegyezés utáni fejlődése
- A méltóságteljes élet
- Az 1440-es nándorfehérvári csata
- Jelena Petrović-Njegoš, Olaszország királynéja
- Egy régimódi tanárról
- Históriai ínyencségek
- Európai, s sajátosan magyar örökségünk és a reformáció
- Az újvidéki Szent Rókus templomról
- Újságírás és nyomdászat kezdetei Óbecsén
- A Pahlavi-dinasztia tündöklése és bukása
- Szent László emlékek Nyugat-Bácskában
- A helyettesíthetetlen ember
- A Pahlavi-dinasztia tündöklése és bukása
- A demokrácia valódi jelentése és igazi jellemzői
- Kolumbusz és Luther korának egyszerű emberi életérzései
- Szent István társa, Boldog Gizella
- Apáczai Csere János orvosi szakkifejezései a Magyar Encyclopaediában (1653)
- Ahol minden nő hercegnő és minden férfi oroszlán
- Az Oszmánok udvari asszonyai
- Az Oszmán Birodalom bürokratikus rendszere
- Ahol minden nő hercegnő és minden férfi oroszlán
- Ahol minden nő hercegnő és minden férfi oroszlán
- A megfelelő állampolgárok gyártósora
- Jöjj és láss!
- A társadalom átnevelése
- Háremhölgy a Mennyei Birodalom élén
- A forradalom lényege
- Aki kilógott a felvilágosodás közgondolkodásából
- Múltunk egy-egy darabja
- Múltunk egy-egy darabja
- Az ókori népek történetéből
- Az ókori népek történetéből
- Arab szultanátus Afrika partjainál
- Miért léteztek és léteznek ma is boszorkányüldözések?
- Keresztény értékek az irodalmi művekben
- Európa igazi atyja
- A négus
- Miként kísérték figyelemmel a vajdasági magyarok az 56-os magyarországi eseményeket
- Hitünk!
- Európa utolsó vallási fellángolása
- Kik azok a koptok?
- Út a vallások kialakulásától a vallástagadó vallások megszületéséig
- A doroszlói Szentkút kegyképének történelmi háttere
- Históriai ínyencségek
- A főherceg és a tanítónő románca
- A szenátusi határozatoktól a konzervműsorokig
- Hol nyugszanak Magyarország egykori uralkodói?
- Hol nyugszanak Magyarország egykori uralkodói?
- A nácizmus, a modern(ista) álvallás
- A vendégmunkáslét kialakulása Németországban
- A balkáni nemzetvezérek kora
- Európa megszületése
- A demokrácia fékei és ellensúlyai
- Kende, gyula és harka
- Prága Óvárosának meséi
- Isten nem halott! Jézus nem hal meg sohasem!
- Az egyesült Európa ötletének rövid története
- Hit és erkölcs
- A feminista teológia áldozat fogalma és annak teológiai értékelése
- A három ajtó
- Házasság és család a „Kezdet” horizontján
- Református egyházjogi és jogteológiai reflexiók az Európai Unió egyházfelfogására
- a Szentség utáni vágy
- A kereszt civilizációja
- Hát ti mit mondotok, ki Jézus?
- Egy új erkölcs vázlata
- A világ elvilágiasodása
- Hét héttel húsvét után: pünkösdkor
- A történelem vége...
- A künde
- Mátyás király vendége voltam
- Felőrlő közelharc az I. világháborúban
- Egyház és média
- Hidat építeni Krisztussal
- A karácsony csodája a fronton
- A vegyi fegyverek bevetése az I. világháborúban, e fegyverek alkalmazásának történelmi előzményei
- Az Újszövetség hajnalán
- Sába királynőjének legendája
- A császárok és a vértanúk városa
- Mennyibe kerülhetett a háború egy napja az I. világháborúban
- Az Áprád-ház kihalása után támadt hatalmi (z)űr
- Az emlékezés napjai
- A Genezáreti-tó
- Izrael gazdasági jellemzői a Szentírás tükrében
- Egy egyház, amely nem egy vallásról szól
- A félelem oldala az első világháborúban
- Izrael éghajlata, élővilága és vízrajza
- Zita, az utolsó császárné és királyné
- Az elfelejtett vidék
- Kármel
- Az új tudomány
- A villámháború tervének fejlődése és alakulása az I. világháború előtt
- A kalapos király
- Az első világháború kitöréséhez vezető út
- 200 éve született Samuel Colt
- Tábor kontra Hermon
- Izrael földrajzi tagoltsága
- A tököli kormánydelegáció kíséretének kihallgatási jegyzőkönyvei az Ungváron őrzött KGB dokumentumok között
- A vallás és a vallástudomány
- A nagy háborúra való 100 éves megemlékezések csúf csapdái
- Közeledve az első világháborús centenárium felé
- Telepítések, földhöz juttatások a visszacsatolt Bácskában
- Jézus városa
- A bácskai földbirtok-politika kezdetei levéltári források tükrében
- A 15 éves háború záró szakasza
- „A jó ügynek nemességet kell nevelni”
- Az 1956-os forradalom Kárpátalján őrzött dokumentumai
- A keresztény seregek sikerei a 15 éves háború első szakaszában
- A megváltás városa
- A szúfi költészet
- Koppány lázadása
- A 15 éves háború előzményei, és a háború kialakulása
- Mária országa
- A Jordán-folyó
- A fejedelem, aki a nemzete szabadsága mellett az Istent is kereste
- Azért adta a két kezemet, hogy áldást adjon…
- Civilizációk felemelkedése és bukása
- A Spanyol Birodalom születése
- A földrajzi felfedezések körülményei és előfeltételei
- Az újvidéki mozik története
- Az Erzsébet Szálló története (1854-1967)
- A Hadik család futaki uradalma
- A Batthyány család története - 3. rész
- Az újvidéki hidak tönénete
- A Batthyány család története - 2. rész
- A Batthyány család története - 1. rész
- A báni palota építése
- A monarchia intézménye
- Olvasóink ajánlata