- Heti Ajánlat
- Természet
- Történelem
- Kultúra
- Nyelvtudomány
- Életmód
- Technika
- Tudósok
- Közélet
- Diákoldal
- Olvasóink küldték
- Tanítástan
- Pszichológia
e-Learning
- Tudta-e?
- ...hogy a hazánkban és Európában honos denevér senkinek sem szívja ki a vérét, és nem kapaszkodik bele a hajába sem. A denevérek egyetlen vérszívó faja délamerikában él, tehenek vérét szívja és nem okoz halálos sebet. A hiedelem középkori, amikor is a bőregérről úgy gondolták, hogy az ördöggel paktál ezért sok helyen írtották sőt fákra szögezték őket.
243. szám - 2024. december
Vallási forradalmak (V.)A közvetítők nélküli vallásokEhnaton papok elleni vallási lázadása az istenkirályi szerep visszavételét tűzte ki célul, ennek a véghezvitele azonban egészen már módszerrel volt lehetséges, bár a külsőleges hasonlóság közötte és a sokak által (de tévesen) az egyistenhit korai változatának tekintett fáraó fölforgató mozgalma között kétségbevonhatatlan.
|
1
|
Ez az új módszer is visszaállította az istenkirályi szerep tekintélyét, és ez is megfosztotta a papságot az istenekkel való kapcsolattartás monopóliumától, de egészen más eszközzel, sokkal bátrabban és radikálisabban lépett föl ellenük, mint a többi egyiptomi isten hatalmát megkérdőjelező Ehnaton, mégis sokkal békésebben, erőszak alkalmazása nélkül. A világtörténelmet az új szellemi alapokból kiindulva lényegében átalakító vallási forradalmak időszaka a Karl Jaspers által tengelykorszaknak nevezett időkeretben zajlott le Kr.e. 800 és Kr.e. 200 között. Ekkor jött létre a világ vallási térképét mai is meghatározó üdvtanok többsége. A hitrendszerek világában Buddha, Mahavir, Lao-ce, Konfuciusz, Illés, Izaiás, Jeremiás és a többi zsidó próféta, a bölcselet világában Szókratész, Platón, Arisztotelész és a többi görög filozófus összemérhetetlenül jelentősebb történelemalakítók voltak, mint az ugyanebben az időszakban élt világhódító uralkodók az asszír királyoktól a perzsa nagykirályokon át Nagy Sándorig, Csandraguptáig és Csin Si Huang-ti császárig, habár nem volt világi hatalmuk, sőt többüknek az életével kellett fizetnie azért, mert gyökeresen másként mertek tanítani és gondolkodni a valóságról, valamint az embert boldogító életcélról, mint ami addig elfogadott volt. Ennek az oka az, hogy a változások mindig a szellemi dimenzióban, a gondolkodás szférájában indulnak el, a világi hatalom ehhez már csak viszonyulni tud, miután az új eszmék erőteljes társadalmi hatása miatt már nem maradhat közömbös. Ezután vagy elfogadja a vallási forradalom új gondolkodás- és cselekvésmódját, vagy erőszakkal megpróbálja elfojtani azt. A világi hatalomnak az új vallási irányzattal negatív vagy pozitív viszonyt kiépítő beavatkozása az adott vallási szervezet számára hatalmas kihívást jelent, őt is válaszlépésre kényszeríti ez az új helyzet. Ha ugyanis ellenséges vele szemben a világi hatalom, akkor azt kell megtanulnia, hogy miként maradhat fenn valahogy az üldözés közegében, lásd a Római Birodalomban időnként és helyenként erőteljesen fellángoló keresztényüldözéseket, ha viszont elfogadja őt és szövetséget köt vele a világi hatalom, lásd a konstantini fordulatot, akkor pedig azt kell megtanulnia, hogy miként őrizheti meg az igaz hitet, a hiteles vallási tant és életmódot a hatalomközeliség új pozíciójában őt elkerülhetetlenül megkísértő világiassá válástól. A tengelykorszak vallási fordulatának az átvezető középpontja történelmi szempontból a Kr. előtti VI. századra tehető. Valószínűleg ekkor élt a tengelykorszak legjelentősebb személyisége, a Buddha néven ismertté vált Gautama Sziddhártha. Ehhez hozzátehetjük, hogy a vallási forradalmat előidéző kulcsfontosságú események a Karl Jaspers által megadott tág időhatár középső harmadában, a Kr. e. 600 és Kr. e. 400 közötti időszakban mennek végbe. A legtöbbek által képviselt nézet szerint ekkor élt ugyanis Buddha mellett Mahavir, Konfuciusz, Lao-ce, s talán egy Zarathusztra néven emlegetett fontos perzsa vallási reformátor is. A hagyomány szerint tehát a nagy keleti vallásalapítók többsége ebbe a világlátást teljesen átformáló két századba helyezhető. Az egyistenhit kialakulására nézve is ezek a meghatározó századok, ez ugyanis a zsidók babiloni fogságának az időszaka, amikor az elhurcolt júdeai papok és írástudók megalkotják a Jahve világhatalmára alapozott zsidó egyistenhit teológia alapjait. (Korábban legföljebb júdeai henoteizmusról beszélhettünk, amely a zsidó állam és nép istenét, Jahvét, elébe helyezte a környező államok és népek isteneinek.) Ekkor tevékenykedett Izaiás, Jeremiás, Ezékiel, Ezdrás; ekkor épült fel a második templom és emelkednek föl újból a szent városnak, Jeruzsálemnek a falai, és ami legalább ennyire fontos, ekkor valamikor öntik írásos formába a Tórát, a zsidó vallás szentkönyvét. A görög szellemi életben is ez a század a fordulópont, a mítoszi gondolkodást elhagyva a milétoszi természetbölcselőkkel ekkor születik meg a filozófia, az ókor meghatározó szellemi diszciplínája a hellének és a rómaiak körében. Hamvas Béla Az öt géniusz című esszéjében azt is megkísérli megvilágítani, hogy mi volt az a lényegi fordulat, ami az emberi gondolkodást ekkor visszavonhatatlanul átalakította: szerinte a Kr. e. 600-at követő időszakban a közösségi üdvöt – ami az archaikus kor üdvelképzelése volt – fölváltja a személyes üdv elérésének a célkitűzése. A modernitás építményének az alapja, az individuális, egyéni látásmód tehát – ami ekkor még csak egy vallási és bölcseleti szemléletmód és gyakorlat – a Kr. e-i 6. és 5. században születik meg a nagy vallásalapítók és a görög filozófusok tanításában. Az ekkor lezajlott vallási forradalom új üdvelképzelése, vallási boldogságcélja arra a radikálisan hangzó fölismerésre épül rá, hogy nincs szükség közvetítőkre – titokismerő papokra, törvénytudó papkirályokra és templomra – az istenek világa és az ember között. A végtelenre való kinyitottságában, a maga legbensőbb mélységében az ember önmaga titokfejtő papja és törvényismerő papkirálya, szíve istenfélelme és istenszeretete pedig a legszentebb templom, ami beköltözésre késztetheti magát a világmindenség Urát is. E forradalmi fölismerés szerint az egyetlen istennel megvalósítható kapcsolat nem a szentélyben és a bálványszoborban lakozik, nem a papok közvetítésével történik, hanem az ember lényének legmélyében valósítható meg, építhető fel. Éppen ezért megfelelő módszerekkel, a meditáció és az ima erejére hagyatkozva a tudásfölismerés és az istenfélelem-istenszeretet útján bensőjében – a szívében, gondolatai és érzései forráshelyén – az ember közvetlen kapcsolatba léphet az istenvalósággal. Ez ugyanakkor azt is megköveteli tőle, hogy bensőleg teljesen megváltozzon, tetteit Isten akaratának rendelje alá, ami a nyugati vallások fő követelménye, vagy azt, hogy ismerje föl önmaga valódi, isteni természetét, ami a heterodox hinduizmus vallási forradalmának a látásmódja, illetve azt, hogy ismerje föl hamis önazonosulásait és váljék el az őt világhoz kötő vágyaitól, ami pedig a heterodox indiai tanítás, a buddhizmus célkitűzése. Ilyesmiről a közvetítők, papok által irányított korábbi vallásban nem volt szó, a külső közösségi normákat, beleértve az istenek iránti kötelezettségeket természetesen be kellett tartani, de ez senkitől sem követelte meg, hogy az erkölcsi szempontok mentén, az isteni akarat szerint bensőleg átalakuljon a követő, vagy hogy valamilyen különleges benső ráébredésre jusson önnön valóságával kapcsolatban. A tengelykorszak kezdetén, Kr. e. 800-ban indul el az a vallási forradalom a két gócpontban, a Gangesz-völgyében és a Szentföldön, amely a korábbi papok által irányított, közösségi üdvöt és világi boldogságot ígérő hitrendszereket egyéni üdvöt és világon túli boldogságot ígérő, a bensőben realizálható üdvtanokká alakítja át. A korai Upanisadokban a legnagyobb titok, az ember legvalóbb valóságának a megismerésére tett, a papi és a papkirályi közvetítést kizáró, meditációval szerzett fölismerések nyernek írásos formát. A próféták tanításában pedig a templomban végzett papi áldozatok hiábavalóságára való figyelmeztetés hangzik el, amik semmit sem érnek az istennel a szívünkben ápolt közvetlen kapcsolat nélkül. „Mert nem az áldozat kell nekem, hanem a szeretet, nem az égőáldozat, hanem az isten ismerete” – kiált föl a Kr. e. 8. században élt Ozeás próféta (Oz, 6, 6). Ezek még csak a vallási forradalom bevezető fázisai. A Kr. e-i 6. században következik be a fordulat: ekkor fogalmazzák meg a belső megtapasztalással megélt egyéni üdvről szóló tanaikat a nagy vallásalapítók, Buddha, Mahavir. A babiloni fogságban ugyanekkor jutnak el az egyetlen isten létezésének a hitéig az élen járó, bensőjükben a legmélyebbre hatoló zsidó vallási gondolkodók is. A ma napig ezek a forradalmi fölismerések képezik az alapját a nagy világvallások üdvtanainak, amelyek egyéni, belsőleg bejárt útnak tekintik a hitéletet. A papok ezzel elveszítik meghatározó közvetítői szerepüket, mint az istenvilág és az embervilág közötti egyedüli közvetítők. Az üdvcélt ezekben az új tanításokban az embernek önmagában, a saját erőfeszítésével, a bensőjében kell elérnie, a papok a templomok gondozóivá és rítusvégzőkké fokozódnak le. E tevékenységük segíti az embert a megfelelő belső lelkiállapot kialakításában és fenntartásában, de nem az vezet el az üdvhöz. A vallásnak ez a közvetlenné tétele valójában csak az adott vallás ideáltipikus látásmódja szerint ment végbe, a kezdetek kezdetén, a vallásalapító működése idején valósulhatott meg a legtisztábban, de a követők világiasságra hajló természete miatt már akkor sem tökéletes formában. A vallásalapító eltávozása után pedig nagyon gyorsan vagy az történt – mint például Indiában a brahmanákkal –, hogy a papok gyakran a világi hatalommal szövetkezve megtalálták a módját, miként őrizhetik meg legalább részben a vallási hatalmukat a belső forradalmon áthaladt hitrendszerben is, vagy az – mint például a krisztushitben –, hogy a maga vallási forradalmán véghezvitt szervezet magából termelte ki az új közvetítői osztályt, mert úgy érezték, hogy ezen tanítói-irányítói szerepet betöltő papi réteg nélkül nem maradhat fenn sokáig az egyház, sem annak a tanítása a világi környezet viszontagságai és kísértései közepette.
|
Kapcsolódó cikkek
- Két bronzkori rovás
- A modern orvostudomány térhódítása a 20. század második felében
- Az orvostudomány fejlődése a 20. század első harmadában
- A bodrog-alsóbűi rovásfelirat
- Vallási forradalmak (IV.)
- Vallási forradalmak (III.)
- Isszik rovásfelirata
- Vallási forradalmak (II.)
- A felvilágosodás kori orvostudomány
- Vallási forradalmak (I.)
- A barokk kori orvoslás fejlődése
- Az átírt battonyai és újabb gyűrűfeliratok
- Rovásírás I. István pénzén
- Rovásjeles dirhem utánzat
- Még egyszer a kazár levélről
- Székelyudvarhely rovástéglája
- Rovástábla magyarból
- Konstantinápolyi felirat
- A kora újkor orvostudományi szemléletváltása
- Gondolatok a kalocsa-bácsi érsekség létrejöttéről
- A mohácsi csata magyar hadvezére
- Ahonnan Mohácsra indult a magyar had
- „Teremtsd egészen ujjá e hazát.” (Petőfi Sándor)
- Az újkori emberkép és az istenképűség
- A középkori arab orvosok ismeretei
- A középkori arab gyógyászat
- A jelenlét jelei, a csodák
- Róma püspöke Mária országában
- Válságtól válságig
- Az érvágás hagyománya a középkorban
- A háború előbb kezdődött
- Pápalátogatások Magyarországon
- Istentelenek országa
- Gondolatok nemzeti ünnepünkön
- A kolostori gyógyítás fegyelem, étkezés és böjt segítségével
- Jó üzlet a fegyvergyártás és a fegyverkereskedelem
- A középkori gyógyítás különböző módszerei
- „Hála Istennek, magyarok maradtunk!”
- A pápa katonái
- A Kossuth-bankóktól a Kossuth-dollárig
- Párhuzamosan létező ókori görög orvosi iskolák
- Hippokratész esküje
- „Tündöklő diadalút a magyar sors folyóján”
- Hippokratész orvosi felfogása
- A teurgia
- A jobbágy, akiből majdnem pápa lett
- Történelmi járványok és fölkavart politikai iszap
- Szeszélyes járványok a történelemben
- A felemelő szeretet
- A magyar szabadságharcosok törökországi emlékhelyei
- „Uram, segíts békében meghalni” - hogyan élték meg a pestist a középkor emberei?
- A szélsőséges időjárás és a középkori pestisjárvány közötti kölcsönhatás
- A D-nap
- Manipuláció az ókori „pokol kapujában”
- A háború, ami 38 percig tartott
- Só és Világosság!
- Az ige közöttünk
- A mecénás, a világutazó és a régész
- Novellák, amelyek leszámolnak a pátosszal
- A nemzetközi helyzet a Rákóczi szabadságharc idején
- Grúzia, az aranygyapjú földje
- Egyházaink vívódása az 1848–49-es forradalom idején
- A történelmi „Szívföld vagy Magterület” elmélet visszhangja napjainkban
- A parfümök története
- A háborúzást befolyásoló körülmények
- A Katolikus Egyház szerepe a magyar államalapítás korában
- Sirmium – Pannónia Rómája
- Középkori település nyomait tárják fel Bácsfeketehegynél
- A tárgyalási módszerek változása a világpolitikában
- Históriai ínyencségek
- A Százak Tanácsa - Európa védelméről
- Végül mindannyian a szeretet jegyében ítéltetünk meg!
- Szikkim amerikai királynéja
- A Nyugat alkonya
- Adventi levél 2018.
- Brit geopolitikai érdekességek
- Az eretnekség fiziológiája
- Az eretnekség kialakulásának folyamata
- Az eretnekmozgalmak eredete
- Császár a kivégzőosztag előtt
- Históriai ínyencségek
- Kihez tartozom?
- A világnézetről, avagy erkölcsi tudatosság
- Mit ünnepelünk húsvétkor?
- Harc a másság ellen
- Újvidék osztrák-magyar kiegyezés utáni fejlődése
- A méltóságteljes élet
- Az 1440-es nándorfehérvári csata
- Jelena Petrović-Njegoš, Olaszország királynéja
- Egy régimódi tanárról
- Históriai ínyencségek
- Európai, s sajátosan magyar örökségünk és a reformáció
- Az újvidéki Szent Rókus templomról
- Újságírás és nyomdászat kezdetei Óbecsén
- A Pahlavi-dinasztia tündöklése és bukása
- Szent László emlékek Nyugat-Bácskában
- A helyettesíthetetlen ember
- A Pahlavi-dinasztia tündöklése és bukása
- A demokrácia valódi jelentése és igazi jellemzői
- Kolumbusz és Luther korának egyszerű emberi életérzései
- Szent István társa, Boldog Gizella
- Apáczai Csere János orvosi szakkifejezései a Magyar Encyclopaediában (1653)
- Ahol minden nő hercegnő és minden férfi oroszlán
- Az Oszmánok udvari asszonyai
- Az Oszmán Birodalom bürokratikus rendszere
- Ahol minden nő hercegnő és minden férfi oroszlán
- Ahol minden nő hercegnő és minden férfi oroszlán
- A megfelelő állampolgárok gyártósora
- Jöjj és láss!
- A társadalom átnevelése
- Háremhölgy a Mennyei Birodalom élén
- A forradalom lényege
- Aki kilógott a felvilágosodás közgondolkodásából
- Múltunk egy-egy darabja
- Múltunk egy-egy darabja
- Az ókori népek történetéből
- Az ókori népek történetéből
- Arab szultanátus Afrika partjainál
- Miért léteztek és léteznek ma is boszorkányüldözések?
- Keresztény értékek az irodalmi művekben
- Európa igazi atyja
- A négus
- Miként kísérték figyelemmel a vajdasági magyarok az 56-os magyarországi eseményeket
- Hitünk!
- Európa utolsó vallási fellángolása
- Kik azok a koptok?
- Út a vallások kialakulásától a vallástagadó vallások megszületéséig
- A doroszlói Szentkút kegyképének történelmi háttere
- Históriai ínyencségek
- A főherceg és a tanítónő románca
- A szenátusi határozatoktól a konzervműsorokig
- Hol nyugszanak Magyarország egykori uralkodói?
- Hol nyugszanak Magyarország egykori uralkodói?
- A nácizmus, a modern(ista) álvallás
- A vendégmunkáslét kialakulása Németországban
- A balkáni nemzetvezérek kora
- Európa megszületése
- A demokrácia fékei és ellensúlyai
- Kende, gyula és harka
- Prága Óvárosának meséi
- Isten nem halott! Jézus nem hal meg sohasem!
- Az egyesült Európa ötletének rövid története
- Hit és erkölcs
- A feminista teológia áldozat fogalma és annak teológiai értékelése
- A három ajtó
- Házasság és család a „Kezdet” horizontján
- Református egyházjogi és jogteológiai reflexiók az Európai Unió egyházfelfogására
- a Szentség utáni vágy
- A kereszt civilizációja
- Hát ti mit mondotok, ki Jézus?
- Egy új erkölcs vázlata
- A világ elvilágiasodása
- Hét héttel húsvét után: pünkösdkor
- A történelem vége...
- A künde
- Mátyás király vendége voltam
- Felőrlő közelharc az I. világháborúban
- Egyház és média
- Hidat építeni Krisztussal
- A karácsony csodája a fronton
- A vegyi fegyverek bevetése az I. világháborúban, e fegyverek alkalmazásának történelmi előzményei
- Az Újszövetség hajnalán
- Sába királynőjének legendája
- A császárok és a vértanúk városa
- Mennyibe kerülhetett a háború egy napja az I. világháborúban
- Az Áprád-ház kihalása után támadt hatalmi (z)űr
- Az emlékezés napjai
- A Genezáreti-tó
- Izrael gazdasági jellemzői a Szentírás tükrében
- Egy egyház, amely nem egy vallásról szól
- A félelem oldala az első világháborúban
- Izrael éghajlata, élővilága és vízrajza
- Zita, az utolsó császárné és királyné
- Az elfelejtett vidék
- Kármel
- Az új tudomány
- A villámháború tervének fejlődése és alakulása az I. világháború előtt
- A kalapos király
- Az első világháború kitöréséhez vezető út
- 200 éve született Samuel Colt
- Tábor kontra Hermon
- Izrael földrajzi tagoltsága
- A tököli kormánydelegáció kíséretének kihallgatási jegyzőkönyvei az Ungváron őrzött KGB dokumentumok között
- A nagy háborúra való 100 éves megemlékezések csúf csapdái
- A vallás és a vallástudomány
- Közeledve az első világháborús centenárium felé
- Telepítések, földhöz juttatások a visszacsatolt Bácskában
- Jézus városa
- A bácskai földbirtok-politika kezdetei levéltári források tükrében
- A 15 éves háború záró szakasza
- „A jó ügynek nemességet kell nevelni”
- Az 1956-os forradalom Kárpátalján őrzött dokumentumai
- A keresztény seregek sikerei a 15 éves háború első szakaszában
- A megváltás városa
- A szúfi költészet
- Koppány lázadása
- A 15 éves háború előzményei, és a háború kialakulása
- Mária országa
- A Jordán-folyó
- A fejedelem, aki a nemzete szabadsága mellett az Istent is kereste
- Azért adta a két kezemet, hogy áldást adjon…
- Civilizációk felemelkedése és bukása
- A Spanyol Birodalom születése
- A földrajzi felfedezések körülményei és előfeltételei
- Az újvidéki mozik története
- Az Erzsébet Szálló története (1854-1967)
- A Hadik család futaki uradalma
- A Batthyány család története - 3. rész
- Az újvidéki hidak tönénete
- A Batthyány család története - 2. rész
- A Batthyány család története - 1. rész
- A báni palota építése
- A monarchia intézménye
- Olvasóink ajánlata