- Heti Ajánlat
- Természet
- Történelem
- Kultúra
- Nyelvtudomány
- Életmód
- Technika
- Tudósok
- Közélet
- Diákoldal
- Olvasóink küldték
- Tanítástan
- Pszichológia
e-Learning
- Tudta-e?
- ... hogy csillagászok számításai szerint Tejútrendszerünkben évente három csillagrobbanás következik be?
144. szám - 2016. szeptember 1.
Helyettesíthető VezérekA nácizmust és a többi totalitárius rendszert nem csupán a kor, a modernizmus zárja keretek közé, térbeli szinten ugyanígy behatároltnak mondhatók: mindegyikük a nyugati kultúrkör területén belül alakult ki.
|
6
|
Ennek oka a kultúrkör keresztény meghatározottságában kereshető, aminek a szerkezete, a kivetítésre alkalmas vallási tartalmaival együtt, keretet szabott az erőszakuralmi rendszerek kibontakozásának. A nácizmus és az olasz fasizmus vezérelvű totalitárius rendszerek voltak, és az volt a sztálinista időszak szocializmusa is. Mindegyikükre jellemző, hogy a meglelt Vezér személyébe belelátták a keresztény Megváltó vagy a zsidó Messiás-Király ősképét. A világ másik három nagy kultúrköre, a kínai, a hindu és az iszlám közül egyik sem rendelkezik olyan végpontra élezett messiási eszménnyel, mint a keresztény és a zsidó vallás által meghatározott nyugati kultúrkör. Még az iszlám Mahdija sem olyan központi alakja a hitrendszernek, mint a keresztény és a zsidó Messiás, még kevésbé az a hinduizmus Avatárja vagy a mahayana buddhizmus Majtrejája. A hinduizmus és az iszlám közegében a nácizmushoz hasonlítható tömeges mozgalom azért sem üthette föl a fejét, mert ezekben a kultúrkörökben – a nyugati befolyás elterjedéséig legalábbis – teljesen ismeretlen fogalom volt a reakciós társadalmi szerveződések megjelenésének modernista előfeltétele, a vallási és a civil szféra kettéválasztása. (Amíg nem élő valóság ez a megosztás, addig lehetetlenség a vallási tartalmakat a világiakra kivetíteni.) Egyedül a kínai kultúrkörben jelentkezett a maoizmussal egy a sztálinizmushoz hasonlítható vezérelvű társadalmi jelenség. Ennek egyik vélhető oka, hogy a kínai világlátás áll legközelebb a nyugati világképhez. A másik, hogy a kínai birodalomeszmény egyirányúan hierarchikus, császárközpontú fölépítése szintúgy lehetőséget kínált a projekcióra. Maoba nemcsak az eljövendő buddhának és az államirányítás konfucionista-taoista bölcseinek, hanem az öt világtáj császárának a személyét is bele lehetett vetíteni, mint ahogy Sztálinba is bele lehetett látni a szegények Messiása mellett az orosz nép atyjának, a cárnak a személyét is. E rokonság magyarázza a két vezető proletárdiktatúra egyezéseit, de ugyanez ad támpontot az eltérésük megértésére is. Az ideológiai elkülönülés a két vezető szocialista hatalom között az eltérő kulturális háttérben keresendő: részben a Vezér személyébe belevetíthető vallási tartalmak különbségében. A projekciós lehetőség kettőssége még egy rendkívül fontos jelenséget megvilágít: azt, hogy miként volt képes túlélni a totalitárius rendszer a szocializmusban a Vezér halálát. Úgy, hogy a projekció túlsúlyát áthelyezték: a Vezért követő államférfiban már nem a megkérdőjelezhetetlen Messiást, hanem a nép atyját, a kommunista „cárt” vagy az Ég Fiát, a vörös „császárt” kezdték látni. Ez a szemléletváltás fokozatosan politikai nyitáshoz vezetett, lehetővé tette, hogy az államirányítás lépésről-lépésre megszabaduljon totalitárius jellegétől. (A politikai vallásokban a totalitárius berendezkedés a Vezér vallásos imádattal, messiási tisztelettel körülvett személye köré épül.) Ez az enyhülési folyamat végül az 1989-es – Románia kivételével – vér nélküli rendszerváltásokhoz vezetett. A nácizmus egyirányú projekciója miatt aligha élhette volna túl Vezérét. Valószínűleg egyetlen lehetősége maradt volna a további fennmaradásra: egy másik Führert helyezni az elhunyt helyébe. Hitlernek ez is volt az elképzelése a nemzetszocializmus jövőjéről halála után. A nácizmust korban megelőzte a vele rokon vonásokat mutatásokat mutató olasz fasizmus. A fasizmus szervezőelve is a Vezér mellett egységesen fölsorakozó nép volt. A Duce az állam régi hatalmának a visszaállítója szerepében tűnik föl. E projekció a múlt egy idealizált államalakulatához kötődött, melyet a Duce volt hivatott újjáéleszteni. Az olasz fasizmus célja, a Római Birodalom dicsőségének újjáélesztése volt. A Duce, a nemzetállam „Messiás-Királya” és a mellette fölsorakozó nép jelentették a megvalósítás biztosítékát. Az osztályellentétek szerint tagozódó nép egységesítése azonban, ami minden totalitarizmus központi célja, nem egy problémamentes feladat. Az olasz fasizmus erre a korporativizmus modelljét alkalmazta. (Ez az ellentétes osztályokat egyesítő minta is ókori római találmány.) A totalitarizmus megteremtéséhez és fenntartásához elengedhetetlenül szükséges elit réteg a fasiszta pártban tömörült. A szlávok körében először az Orosz Birodalom népei hozták létre a bolsevista proletárdiktatúrával a maguk vallási kivetítésén alapuló totalitarizmusát. Ez a rendszer is hasonlóságot mutat az olasz fasizmussal. Sztálin, a Vezér az Orosz Birodalmat próbálta területileg és hatalmilag újjáéleszteni. Ezt támasztja alá, hogy a Szovjetunió már a hitleri Németországgal való háborúját megelőzően, sőt azzal szövetségben hódító háborúba kezdett az I. világháborúban elvesztett területei visszaszerzéséért. Ebben a szerepkörben azonban Sztálinra pusztán a minden oroszok atyja, a cár személye vetítődhetett ki. A bolsevizmus projekciója teljesebb volt a fasizmusénál: számára másodlagos fontosságú volt a régi birodalmi dicsőség visszaállítása, elsődleges célkitűzését ez a rendszer egy tömegesen ható vallási pótlékra alapozta: a keresztény alapeszmények elvilágiasításával kialakított marxista álom megvalósítását tekintette fő feladatának. A kivetítés tálcán kínálta magát: Jézus az evangéliumok szerint a szegények, a nyomorgók isteni támasza volt, mint ahogy a bolsevizmus is, élén a Nagy Vezérrel, az elnyomott osztály megmentőjének hirdette magát. A társadalom Lenin, majd Sztálin köré szerveződő egységesülésének a programját is készen kapták. Filozófiájában Marx abszolutizálta a munka jelentőségét és a munkásosztály jövőbeni szerepét. Eszerint a bölcselet szerint a társadalom szükségképpen egységesül, ha a munkásosztály hatalomra jut. A marxizmusban a munkásosztály, a középkori keresztény hitben az állammal szorosan összefonódó egyház, vagyis a hívek közössége volt a társadalom egységesítő ereje. A bolsevizmus ehhez a filozófiai elképzeléshez a „megvalósítás során” mindössze annyit tett hozzá, hogy Vezért helyezett a munkásosztályban egységesült társadalom élére. A Szovjetunió csatlósállamai kicsiben, a maguk apró eltéréseivel a szovjet szocialista berendezkedés mintáját követték. Nekik is megvoltak a maguk alárendelt „kis Sztálinjaik”. Velük kapcsolatban csupán az eltéréseket érdemes megemlíteni Az orosszal szembekerülő jugoszláv rendszer abban volt különleges, hogy itt politikai rugalmasságának köszönhetően a diktátor, Tito, képes volt hatalmon maradni a szocializmus enyhülésének az időszakában is. Az albán vagy az észak-koreai szocializmus különlegessége abban fedezhető föl, hogy ezekben az országokban a törvényszerűnek tűnő végkifejlet, a szocializmus fokozatos, rendszerváltásba átvezető enyhülésének a folyamata elmaradt. A ma is élő észak-koreai totalitarizmus dzsucse nevű ideológiája és annak vezérimádata teljesen nyilvánvalóan tárja elénk a bolsevista-szocialista berendezkedés vallási jellegét.
|
Kapcsolódó cikkek
- Az alapjövedelem, mint a jövő dilemmája
- Járványok idején keletkezett babonák
- A D-nap
- A háború, ami 38 percig tartott
- A mecénás, a világutazó és a régész
- A nemzetközi helyzet a Rákóczi szabadságharc idején
- Novellák, amelyek leszámolnak a pátosszal
- Grúzia, az aranygyapjú földje
- Egyházaink vívódása az 1848–49-es forradalom idején
- A történelmi „Szívföld vagy Magterület” elmélet visszhangja napjainkban
- A parfümök története
- A háborúzást befolyásoló körülmények
- A Katolikus Egyház szerepe a magyar államalapítás korában
- Sirmium – Pannónia Rómája
- Középkori település nyomait tárják fel Bácsfeketehegynél
- A tárgyalási módszerek változása a világpolitikában
- Históriai ínyencségek
- Valósággyűlölő eszmék fogságában
- A Százak Tanácsa - Európa védelméről
- Szikkim amerikai királynéja
- Becslések a nagy háború katonai áldozatait illetően
- A kommunista Krisztus
- A nagy háború végének centenáriuma
- Brit geopolitikai érdekességek
- Az eretnekség fiziológiája
- A kommunisták új világa
- A nemzeti Messiás-Király
- Az eretnekség kialakulásának folyamata
- A politikai vallások exportja
- A pszichológiai hadviselés kialakulása és fejlődése
- A főbűnös és a felmentett
- A háromszoros uralom
- Mauser
- Európa harca önmaga ellen
- Az 1440-es nándorfehérvári csata
- Jelena Petrović-Njegoš, Olaszország királynéja
- Kivezető utak a forradalomból
- Az SR-71-es kémrepülő
- A Messiások átalakulása
- Históriai ínyencségek
- A Pahlavi-dinasztia tündöklése és bukása
- A Kim-dinasztia
- Szent László emlékek Nyugat-Bácskában
- A Pahlavi-dinasztia tündöklése és bukása
- A demokrácia valódi jelentése és igazi jellemzői
- Kolumbusz és Luther korának egyszerű emberi életérzései
- Szent István társa, Boldog Gizella
- A forradalmi Messiások
- Apáczai Csere János orvosi szakkifejezései a Magyar Encyclopaediában (1653)
- Bevándorlási útvonalak és válságövezetek
- A civilizációcsere meghatározó alakjai
- A globális népesedés különbözőségeinek veszélyei
- Napóleon a mítoszgyártó
- A terrorizmus történetének rövid áttekintése
- A kétpólusú civilizáció
- Tudatos telepítések
- A japán császárkultusz
- Herman Ottó doroszlói tartózkodásának politikai vonatkozásai
- Növények a világtörténelem színpadán
- Száz éve történt
- A waterlooi csata
- A történelem vége...
- A künde
- Mátyás király vendége voltam
- Felőrlő közelharc az I. világháborúban
- A karácsony csodája a fronton
- A vegyi fegyverek bevetése az I. világháborúban, e fegyverek alkalmazásának történelmi előzményei
- A császárok és a vértanúk városa
- Mennyibe kerülhetett a háború egy napja az I. világháborúban
- Az Áprád-ház kihalása után támadt hatalmi (z)űr
- A félelem oldala az első világháborúban
- Zita, az utolsó császárné és királyné
- Az elfelejtett vidék
- A villámháború tervének fejlődése és alakulása az I. világháború előtt
- A kalapos király
- Az első világháború kitöréséhez vezető út
- 200 éve született Samuel Colt
- A tököli kormánydelegáció kíséretének kihallgatási jegyzőkönyvei az Ungváron őrzött KGB dokumentumok között
- A nagy háborúra való 100 éves megemlékezések csúf csapdái
- Közeledve az első világháborús centenárium felé
- Telepítések, földhöz juttatások a visszacsatolt Bácskában
- A bácskai földbirtok-politika kezdetei levéltári források tükrében
- A 15 éves háború záró szakasza
- Az 1956-os forradalom Kárpátalján őrzött dokumentumai
- A keresztény seregek sikerei a 15 éves háború első szakaszában
- Koppány lázadása
- A 15 éves háború előzményei, és a háború kialakulása
- Hatvan éves az atomtengeralattjáró
- A fejedelem, aki a nemzete szabadsága mellett az Istent is kereste
- Nagy Katalin
- A Spanyol Birodalom születése
- Olvasóink ajánlata