Tudta-e?
Miért szúrósak a kaktuszok? Leveleik szúrós tövisekké alakultak, mert ez kedvezõbb a száraz területeken élõ növények számára. Így kisebb felületrõl kevesebb nedvességet kell elpárologtatniuk, ez pedig a sivatagban, ahol forrón tűz a nap, és ritkán esik az esõ fontos számukra.

243. szám - 2024. december

A tömegek pszichológiája és a szociálpszichológia

„A tömegeknek mindig jelentékeny szerepük volt a népek életében, de sohasem olyan nagymértékben, mint napjainkban.”- írja Gustav Le Bon 1895-ben „A tömegek lélektana” című könyvében, ami nagyon is rácseng a mában, itt és most, nálunk történő folyamatokra.
BORI Mária | a szerző cikkei

2

Az elmúlt jó néhány hét eseményei vezettek arra, hogy rádöbbenjek mennyire fontos a szociálpszichológiában, azon belül, a tömeglélektanban való jártasság, hogy megérthessük, mi is történik ma, itt nálunk, és rádöbbenjünk, hogy a politikusok tanácsosai, külön előszeretettel használják ki a tömeglélektani ismereteket, azt a tudást, hogy hogyan is miként működik és irányítható a közvélemény, és a tömegek. A szociálpszichológia a lélektannak az ága, amely vizsgálatai során fényt derít arra, hogy „az egyes személyek viselkedését hogyan befolyásolja mások valódi, elképzelt vagy mögöttes jelenléte. Az egyén és a társas környezet kölcsönhatásával foglalkozik. Vizsgálja és értelmezi, hogy a társadalom hogyan hat az egyénre.” - írja az egyik meghatározásban. Én hozzátenném azt is, hogy az egyén hogyan hat a közösségére, és végül is az egyetemes társadalomra. A szociálpszichológusokat az érdekli elsősorban, hogy miként észleljük és értelmezzük a társas világunkat, a csoportok viselkedése és az emberek közötti társas kapcsolatok. Széles az érdeklődési köre, mert a társadalmilag meghatározott illetve befolyásolt valamennyi személyes, társas csoportos és tömeges lélektani jelenség vizsgálata is a tanulmányozásának tárgya. Erre többek között azért van szükség, hogy az emberek meg tudják jósolni és megérteni a társas világ eseményeit, és hogy tudják uralni az adott helyzetet.

A szociálpszichológiának most már hosszú története van. Ez a tudomány, lényegében, arra az Arisztotelészi gondolatra épül, hogy az ember, társas lény, és hogy már az ókortól kezdve foglakoztatta az embereket az a kérdés, hogy hol a helye és mi a szerepe az embernek a társadalomban. A szociálpszichológián belül, vannak, akik a személyiséget vizsgálják, a személyiséggel kapcsolatos társas befolyás alatt álló lelki folyamatokat, azok jellemzőit, feladatait, dinamikáját. Az intrapszichés folyamatok tartoznak ide, amelyek a többi emberrel való kapcsolat által alakulnak ki, mint amilyenek pl. az énkép, az attitűd, és még sorolhatnánk. Vannak szociálpszichológusok, akik a társas kapcsolatokat, a két vagy több ember egymás közötti viszonyait veszik górcső alá, a kölcsönhatásokat, érintkezéseket vizsgálják azok jellemzőit, feladatait, dinamikáját, mint amilyenek például az együttműködés jelensége. Vannak viszont, akik az emberi csoportok jellemzőt, feladatait, dinamikáját vizsgálják szisztematikusan, tudományosan. És negyedik területként ott vannak a tömegjelenségek és a kollektív tudatjelenségek, mint a szociálpszichológiai vizsgálódás széles területe, az, hogy milyen viselkedés jellemzi az embereket tömeghelyzetben, ilyenkor milyen tudatjelenségek vannak, és melyek azok a tudatjelenségek, amelyekben az egész társadalom osztozik. Most, a szociálpszichológusoknak jó alkalmuk van arra, hogy élesben vizsgálják meg a folyamatban lévő társadalmi folyamatokat, mert, jelen esetben a tömegjelenségek az érdekesek, hogy milyen a kapcsolata az egyénnek a tömeggel. Milyen mechanizmusok működnek, amikor egy ember a tömegben van. Az is érdekes kérdés, hogy milyen különbségek vannak a kisebb és nagyobb csoportok között (pl. a tiltakozók, a zárlatban résztvevő egyetemisták, és a hatalmat támogatók, stb.). Vizsgálható, hogy hogyan viselkedünk krízishelyzetekben, mint amilyen az újvidéki vasútállomáson történt tragédia volt, és az utána kialakult különböző hozzáállások, megnyilatkozások, vagy éppen a „nem-megnyilatkozások”, vélemények, tettek, minden ami a mai forrongó hangulathoz és helyzethez vezetett. Vannak hatalmon lévő politikusok, akik az utcán tiltakozó tömegről megalázó módon beszélnek, bujtogatnak, szítva a már meglévő ellenséges hangulatot. Milyen hatással vannak ezek az egyik, vagy a másik oldalon állóakra?

Milyen is az egyén és a tömeg kapcsolata? Milyen mechanizmusok működnek a tömegben? Milyen különbségek vannak a kisebb és nagyobb csoportok között? Miért sodor magával a tömeg? Hogyan viselkedünk a krízishelyzetekben? Ezek elsősorban a tömegpszichológia kérdései. De mit is nevezünk tömegnek. „A tömeg valamely külső ok hatására összesereglett (összeszerveződött) emberek mindenfajta szerveződés nélküli laza tagolatlan együttese.”1

Különböző vélemények vannak arról, hogy miként és hogyan gondolkodnak a tömegben az emberek, mi és hogyan motiválja a viselkedésüket. Egy biztos, hogy tömegben az én tudatot felváltja a mi-tudat, így a gátlások felszabadulnak, a felelősség csökken. Nagyon fontos kérdés, hogy mi az ami a destruktív tömegjelenségeket előhívja. Smelser szerint a destruktív tömegjelenségek kialakulásának kedveznek a következő tényezők: pl. a kedvezőtlen szociológiai körülmények, a gyökértelenség, a nagyfokú társadalmi mobilitás esetén könnyen kialakulnak közérthető, könnyen megjegyezhető, gyors és könnyű megoldást igénylő jelszavak, eszmék. Ezek, a mi esetünkre nem jellemzőek, hisz az alapvető létszükségletek, lételemek vannak megkérdőjelezve, a tiszta levegő, a víz, az egészséges környezet, az élet, a jövőnk a tét.

Azt is észrevehettük, hogy amikor a tömeg összeütközött a társadalom rendjét képviselő szervezetekkel (rendőrség), a konfliktus még jobban felerősödött, és az ellenállók köre még kiszélesedett, az ellenállás módozatai is változtak. Remélem, hogy annak ellenére, hogy a tömeg időnként destruktív, de a tömeglélektan megállapításai szerint, a társadalmi haladását, a jobb életet szolgálja.

Kapcsolódó cikkek

ISSN 2334-6248 - Elektronikus folyóiratunk havonta jelenik meg. ©2024 Fókusz. Minden jog fenntartva!
Design by predd | Code by tibor