Tudta-e?
A madárhang sokkal több információt rejt mint gondolnánk, például a foltos nádiposzáta énekét legalább ötven különböző hangelemből tetszés szerint állítja össze, az énekes nádiposzáta más madarak énekét úgy utánozza, hogy akár negyven idegen faj énekét is vegyítheti.

4. rész

Képszerkesztés, megvilágítás-mérés

Fejezetünkben megtanuljuk a képszerkesztés alapvető szabályait, tudatosan alkalmazzuk a képi hatáskeltés elemeit. Emellett foglalkozunk a helyes expozícióhoz szükséges megvilágítás-méréssel.

A kép megkomponálása

A komponálás: a téma elrendezése a képzőművészetben már a téma megválasztásával kezdődik. Jelen esetben mi csupán a képalkotó elemek elrendezésével foglalkozunk.

1. A képkivágás megválasztása döntően befolyásolja a kép tartalmát, módot ad arra, hogy kiemeljük a lényegest, elnyomjuk a lényegtelent. elhagyjuk a fölöslegest. A kép határoló vonalain belül maradó képelemek kiválasztásához tudni kell, hogy a részletek a képen, környezetüktől elszakítva más hatást keltenek, mint természetes összefüggésükben, a közvetlen látványban.

2. A kiemelés azt jelenti, hogy a sok hasonló természetű képelem közül valamelyikre ráirányítjuk a figyelmet, így a tekintetet a kép legfontosabb részleteire tereljük. A kívánt képelemet különböző eszközökkel emelhetjük ki; így a világítással, a tömeggel és az élességgel.

a) A világítás a fényképész legfontosabb és legsajátosabb munkaeszköze. Ezzel alakítja ki, ill. befolyásolja a képet alakító árnyalatokat, a fényeket és árnyékokat, az egyező és az ellentétes tónusokat. A környezetüknél világosabb foltok, az ún. fények jobban megragadják a figyelmet, mint a középárnyalatok vagy árnyékok.

Színes fényképeken a tompább színű mezőben elhelyezett élénkebb színfolt vagy a komplementer szín használható fel a kiválasztott részlet kiemelésére.

b) A tömeget a képen jól felismerhető szorosan összetartozó részletek, felületek jelentik. Ezek között vannak határozott körvonalú idomok, elmosódó szegélyű foltok és kis kiterjedésű pontok. Az egyenlő tónusú tárgyrészletek közül a nagyobb felületű feltűnőbb, jobban magára vonja a figyelmet, mint a kisebb kiterjedésű.

c) Az élesség is felhasználható valamelyik képelem kiemelésére. Az éles tárgyrészlet jobban feltűnik, mint környezetének kevésbé éles elemei. Hasonló módon az anyagszerűen ábrázolt részlet is jobban magára vonja a tekintetet, mint a részlet nélküli foltok. Viszont mozgások fényképezésekor a mozgó tárgynak az éles környezethez viszonyított bemozdult körvonalai is felkelthetik a figyelmet.

3. Az egyensúly a kiemelt képelem túlzott hatásának az ellensúlyozása. A képet alkotó részletek mindegyikének látszólagos súlya van, amely a képen elfoglalt helye szerint is változik. A nagyobb tömeget egy vagy több kisebb tömeggel, a csúcs-fényt kisebb világosságú foltokkal érdemes egyensúlyozni. Így a kép mozgalmasabb, dinamikusabb hatású.

4. A mozgás érzetét nem a mozgó tárgyak képe adja, hanem a képmezőben megfelelően elhelyezkedő egyenes és görbe vonalak idézik elő. A vonalak vezetése akkor helyes, ha a tekintetet a kép széléről a közép felé terelik, a figyelmet a kép lényegére irányítják.

A vonalak közt vannak mértani alakok, ilyennek fogható fel két különböző árnyalatú felület határa. Előfordulnak olyan vonalak is, amelyek csak szemünk összevonó törekvése folytán csak a látásunkban alakulnak ki. Ilyen elképzelt vonalakat látunk, ha a képen egymáshoz közel eső pontok sorára tekintünk. Ilyen vonalak a kép kiemelt részleteinek körvonalait megközelítő egyenesek is, amelyekkel a szabálytalan foltok síkidomokká (befoglaló formákká) egészíthetők ki. Ezek a síkidomok az egyensúlyi helyzetet is éreztetik.

A képen észrevehető egyenesek egyenletességet, nyugodt mozgást jelentenek. Közülük a vízszintesek és a függőlegesek párhuzamosak a kép széleivel, ismétlődésük és halmozásuk a képet merevvé teszi. A ferde egyenesek mozgást éreztetnek, közülük leghosszabb az átló, az irányában elhelyezett kép-elemek élénkítik legjobban a képhatást. De több párhuzamos ferde egyenes már egyhangúvá teheti a képet. A görbe vonalak rugalmasabbak, több lendületet éreztetnek, gyakori irányváltoztatásuk már nyugtalanságot éreztet, viszont ismétlődésük ritmust adhat a képnek. Ezt akkor is érezzük, ha egyes vonalak mértanilag hiányosak. A szokatlan irányú mozgást előidéző vonalak a képen feszültséget keltenek.

A távlat


Az objektív térbeli alakzatokról a centrális perspektíva törvényei szerint ad képet. A tárgyak mélységi kiterjedésére. térbeli helyzetére csak következtethetünk. A térlátásnak megfelelő hatást a képen elsősorban a távlat különböző fajtái segítik elő.

1. A mélységtávlat a tárgyak képének azok növekvő távolságával együtt járó kisebbedése. A valóságban egyenlő méretű tárgyak a képen távolságuktól függően különböző nagyságúak. A távoli tárgyról kisebb, a közeliről nagyobb kép keletkezik.

A nagy távolságból készített, de erősen felnagyított két tárgy közti távolság, mivel a felvételi távolságokhoz viszonyítva kicsi, alig érzékelhető. A távlati hatás csökken. Ezt látjuk a teleobjektívval készített felvételeken. Ennek fordítottja a nagy látószögű objektívval közelről készített fénykép, amelyen a távlat fokozódik.

A térbeli elhelyezkedésre az is utal, ha a közelebbi tárgy képe részben takarja a távolabbiét.

2. A vonaltávlat a valóságban párhuzamos vonalak képének összetartása. Az optikai tengelyre merőleges síkok egyeneseinek kivételével a párhuzamosok képei egy-egy csomópont, ún. iránypont felé tartanak össze. Az optikai tengellyel párhuzamos egyenesek a kép középpontja felé irányulnak. Találkozási pontjuk az optikai tengely és a képsík metszéspontja, a perspektíva főpontja.

A többi vízszintes, egymással párhuzamos egyenes képe olyan iránypontban találkozik, amely (a főponton áthaladó vízszintesen) a horizontvonalon van. Az iránypont a képmezőn kívül is lehet. Minél távolabb van a főponttól, annál kevésbé érezteti a képen a térbeliséget.

A vízszintes kiterjedés jobban érzékelhető a szokásosnál szélesebb, panoráma hatású képmezőn. Szemünk vízszintes irányban tágabb határok között könnyebben mozog, s mivel nem korlátozzák a normál képmező szélei, tekintetünk szabadabban siklik végig a képmezőben.

Az összetartó mélységi vonalak hiányát részben pótolják a kép síkjával párhuzamos, különböző távolságú síkok ferde egyeneseinek vagy görbe vonalainak jól látható átmetszései.



3. Az árnyékok is elősegítik a tárgyak térbeli alakjának megállapítását. Erre különösen akkor van szükség, amikor a távlat hiányosan jelentkezik, vagy nem ismerhető fel. Gyakran a tárgy képe árnyék nélkül síkhatású, alapra vetett árnyékaikkal térbeliségük feltűnőbb.

Hatásos lehet az előtér tárgyainak a kép alsó szélén jelentkező, vagy a képet szegélyező sötét árnyékfoltja. Ezt ablakhatásnak is nevezik.

A kép távlati hatását lényegesen befolyásolja a nézőpont távolsága és magassága, a felvétel iránya, továbbá a mélységélesség is.

A leképezés aránya

A lencsetörvényből következik, hogy a képnek a tárgyhoz viszonyított nagyságát, vagyis a leképezés (kicsinyítés, ill. nagyítás) arányát két tényező határozza meg, a gyújtótávolság és a tárgy távolsága. Ezek változtatásával a fényképezési arány változik. A két eset a távlati hatás szempontjából nem egyenértékű.

1. Az objektív gyújtótávolságának növelésével ugyanarról a kiválasztott helyről kisebb képkivágást kapunk, anélkül, hogy a vonalak összefutása megváltozna. A gyújtótávolság csökkentése hasonló módon tágabb képkivágást eredményez, de a vonalak összefutása itt sem változik.

Bármilyen gyújtótávolságú objektívval készítünk felvételt ugyanarról a helyről, a párhuzamos vonalak összetartása és az előtér, valamint a háttér tárgyainak aránya nem változik, csak a kicsinyedés mértéke különböző. A rövid gyújtótávolsággal készített képet a hosszabb gyújtótávolságnak megfelelő nagyobb méretre nagyítva, a két kép pontosan fedné egymást. De a tárgy vízszintes egyeneseinek képe párhuzamosan széttolódik, iránypontjaik a főponttól távolodnak, de összetartási szögük nem változik.

2. A tárgytávolság változtatására akkor van szükség, ha pl. a fényképezési arányt módosítani akarjuk. A tárgyhoz közeledve egyre nagyobb képet kapunk, de a távlat is megváltozik, a párhuzamos vonalak jobban összefutókká válnak, de az iránypontok megmaradnak eredeti helyükön.

A képnek a szemlélőben keltett távlati hatása azonban csak akkor egyezik a természetes látványéval, ha a képet ugyanolyan látószög alatt nézzük, mint amilyen a tárgy látószöge volt a felvételkor. Ezért a helyes nézési távolság megegyezik a gyújtótávolsággal, ill. nagyítások esetében a felvevőgép gyújtótávolságának és a nagyítás mértékének szorzatával.

Minden eltérés esetén a távlati hatás más, mint amit a felvétel helyéről a szabad szemmel megfigyelt látvány adott. A távolról teleobjektívval készített, tehát többszörösen nagyított kép távlati hatása ugyanolyan lapos, mint a valóságos látványé, ha távcsövön át nézzük. A távlati eltérések felhasználásával meglepő hatású képeket is készíthetünk.

A felvétel iránya


A szemmagasságból készített felvételek nagy része vízszintes optikai tengellyel készül. Ilyenkor a horizontvonal pontosan a kép közepére kerül. A képen a tárgytér természetes tagozódásának megfelelő hármas elosztás alakul ki, jelentkezik az előtér, középtér és háttér. Az előtér a képmező alsó részét foglalja el a legközelebbi tárgyak képével, a kép középső sávjában van rendszerint a legfontosabb tárgyrészlet, s ezt kiegészíti a kép felső részére kiterjedő háttér a középtér tárgyait kiemelő tónusokkal. A térrészek rendszerint nem egyenlő nagyok, nem is különülnek el egymástól mereven, egyik átnyúlhat a másikba, néha az előtér és középtér, máskor a középtér és a háttér egybeolvad.

A nézőpont magassága szerint változik a térrészek aránya is. A szemmagasságnál magasabbra emelt és kissé lefelé irányított optikai tengellyel készített képen a háttér magasabbra kerül, a kép alján a mélységi vonalak meredekebbek, a tetején levők laposabbak, a távlat kissé módosul, az iránypontok távolsága a főponttól változatlan marad. Fordított a helyzet a szemmagasságnál mélyebbre süllyesztett, de kissé már felfelé irányított optikai tengellyel készített felvételeken.

Az optikai tengely irányának gyenge emelése vagy kisfokú süllyesztése már kissé befolyásolja a perspektívát is. Vízszintes vagy attól alig eltérő optikai tengely esetén a tárgy függőleges vonalai a képen is egymással párhuzamosak maradnak.

A vízszintestől számottevően eltérő irányú optikai tengely esetén a függőleges vonalak képei is összetartanak. Iránypontjuk lefelé irányított optikai tengely esetén a látótér alsó részében, felfelé irányítás alkalmával a felső részében van. Ezt a jelenséget távlati torzításnak nevezik.

A gyakorlatban az előre döntött gép optikai tengelye irányul lefelé, rálátás keletkezik, ennek fokozott mértéke a madártávlat. A hátradöntött gép optikai tengelye fölfelé irányul, ez az alálátás, Igen alacsony nézőponttal a békatávlat. A rálátásos felvétel jellemzője az, hogy az alapsík nagy felülete látható és a rajta elhelyezett tárgyak mélységi tagozódása jól érzékelhető.

Alálátásos felvételen az előtér kisebb, esetleg csak keskeny sávot alkot, a középtér és a háttér gyakran egybeolvad.

A távlati torzítás miatt a kép néha nem felel meg a követelményeknek. Műszaki fényképezőgép használatával a ferde optikai tengelyű felvétel távlati torzítását kiküszöbölhetjük. Ha a képsíkot (a gép hátlapját) függőlegesre állítjuk, megszűntetjük a függőleges vonalak összefutását. Ilyenkor az objektív fősíkját is függőlegesbe kell állítani, vagy kissé döntve az objektívet megkeresni az optimális helyzetet. ha az objektív vignettálna. Ez utóbbi módszernek az a hátránya, hogy a kellő élesség eléréséhez erősen rekeszelni is kell.

Egyes felvételekkel szemben viszont fokozott mélységélesség a követelmény, amit csak úgy lehet kielégíteni, ha a távlati torzítást nem küszöböljük ki. Pl. a vízszintes síkon elhelyezett kis tárgyak rálátásos közelfényképezésekor az egyenlő élességet, vagyis teljes nyílással a legnagyobb mélységélességet csak akkor érjük el, ha a hátlapot nem állítjuk párhuzamosra a tárgyak fő elhelyezési síkjával, hanem ellenkező irányban döntjük addig, amíg a képsík és a tárgysík metszésvonala a fényrekesz síkjába nem esik. Ebben a helyzetben a mélységélesség a legnagyobb (Scheimplfug-feltétel), viszont a kis tárgytávolságú ferde irányú felvételnek megfelelően túlzott távlat jelentkezik.

A kép hatását az is befolyásolja, hogy a síkélességet milyen távolságra, melyik tárgyrészletre állítjuk be. Az élességgel nemcsak egy képelemet emelünk ki, hanem mélységélesség határain túl jelentkező eléletlenedés a nagyobb mélységi kiterjedésű tárgy térbeliségét érzékeltetheti. Ha teljes nyílással az előtér tárgyait állítjuk élesre, akkor már a középtér élessége is erősen csökken, a háttér pedig teljesen életlenül jelenik meg, így azt igen távolinak érezzük. Ha viszont távolra, végtelenre állítjuk az élességet, akkor az előtér életlen, elmosódik. Rekeszelve csökken az életlenség, így a távlati hatás csökken. Erős rekeszeléssel az élesség a teljes tárgytérre is kiterjeszthető, a mélységi hatás ilyenkor a legkisebb.

A gyakorlatban a teljes élesség nem mindig szükséges, sőt néha zavaró. A távlat érzékeltetése néha megköveteli a kisebb mélységélességet, a háttér életlenségét. Tájképeken ezt természetesnek találjuk, mert a valóságban is életlennek látjuk az igen távoli részleteket. Ennek oka az, hogy a légkör por-tartalma és a lebegő vízpárák miatt a fénysugarak egy része szétszóródik. Fátyol keletkezik, amely a végtelen felé sűrűsödik, a színek halványulnak, a tónusok világosabbak lesznek, a körvonalak bizonytalanabbak. Ez a levegőtávlat a távoli tárgyak felismerését ugyan nehezíti, de a távlati hatást fokozza.

Megvilágítás-mérés

A megvilágítás-mérés ismertetése előtt lássunk néhány alapfogalmat:

A fotográfiai expozíció:

A kamera képsíkján a képszerű fényképezés céljából létrejövő expozíció. A fotográfiai expozíciókor a fényérzékeny anyagot a témáról kiinduló fénysugarak az objektívon áthaladva világítják meg.

Expozíciós adatok: idő, rekesz, fényérték

* Idő: A beállítható expozíciós idők értékeinek szabályos számai: 1-1/2-1/4-1/8-1/15-1/30-1/60-1/125-1/500-1/1000-1/2000 Az 1 s-nál hosszabb idők még a 2, 4 másodperc, illetve a -B- érték, ami azt jelenti, hogy az expozíciós gomb nyomva tartása alatt tart az expozíció.
* Rekesz: Az objektíven áthaladó fény mennyiségének szabályozására szolgál. (Lásd. 2.3.2 Objektívek)
* Fényérték: Egyértelműen tudjuk kifejezni az expozíciót, ha annak értékét az ún. fényértékben adjuk meg. 1 s expozíciós időhöz F 1 rekesznyílás mellett 0 fényérték tartozik. Ha bármelyik paramétert változtatjuk, a fényérték változik. Az expozíció nem változik, ha a rekeszt 1 értékkel nyitjuk, az expozíciós időt pedig ugyancsak 1 értékkel (felére) csökkentjük. Belátható, hogy ugyanazt az expozíciót igen sokféle rekesz-expozíciós időértékpárral valósíthatjuk meg.
Az expozíció mérése

A helyes expozíció bizonyos feltételek alapján mérésekkel meghatározható. Nagyságát szintén fényértékben adjuk meg, az ún. mért fényérték, amit a fényképezőgépen be kell állítani, hogy az expozíció helyes legyen. A helyes expozíció meghatározása lényegében két mérésen alapul:

1. A felvételi nyersanyag fényérzékenységének mérésén
2. A tulajdonképpeni megvilágítás-mérésen, ezt a fényképezéskor a fényképésznek kell elvégeznie.

Mérésmódszerek:

* Beeső fény mérése (direkt módszer)

A legpontosabb mérési eredményt ez a módszer biztosítja. Ennél a módszernél a témarészletek fényvisszaverésétől függetlenül a megvilágító fény intenzitását méri a műszer, és ebből számítja ki az expozíciót.

* Visszavert fény mérése (indirekt módszer, fénysűrűség mérés)

Ez a gyakorlatban elterjedt módszer. A legegyszerűbb elvégezni, a kamera helyéről mérünk, így minden olyan esetben használható, amikor a téma nehezen megközelíthető.

A korszerű kisfilmes fényképezőgépeknél az objektív mögötti (TTL) megvilágításmérőt találunk. A fényt érzékelő modul lehet a pentaprizmában, vagy a gépváz alsó részén.

A visszavert fények mérésekor olyan expozíciós adatokat kapunk, amelyekkel a téma középtónusban jelenik meg a filmen. Ez a világos, vagy sötét felületű motívumoknál hibás expozíciót ad.

A TTL fénymérésnek formái:

* Átlagoló fénymérés, a téma felületén érzékelt fénysűrűség átlagából számítja ki az expozíciót.
* Középsúlyozott fényméréskor a téma közepén lévő körön belül érzékel. A kép széleit csak 20-25%-ban veszi figyelembe.
* Spot fénymérés: szelektív fénymérés. Csak egy kis mezőben érzékel. Ez géptípustól függően több mérőmező is lehet. A lényeges részlet expozíciója határozható meg vele.
* Mátrix rendszerű fénymérés. A képmező több részletéből egy mikroprocesszor számítja az expozíciót.

Összefoglalás

Megismerkedtünk a képszerkesztésben rejlő lehetőségekkel. Megismertük a távlatnak, a felvétel irányának látványt átalakító hatásával. Áttekintettük a legfontosabb megvilágítás-mérési lehetőségeket.

Kulcsszavak

* spot fénymérés,
* beeső fény,
* expozíciós adatok,
* távlat,
* egyensúly,
* kiemelés,
* nézőpont.

Feladatok

* Készítsen sorozatfelvételt különféle témákban! Figyelje meg, hogy miként lehet különféle képrészleteket kiemelni, hangsúlyossá tenni!
* Készítsen ugyanarról a témáról különböző gyújtótávolságú objektívvel képeket! Figyelje meg, hogy miként változik a perspektíva, és ezzel együtt a távlati hatás!
* Készítsen különböző irányból felvételeket egy épületről! (békaperspektívából, madártávlatból, � lehetőség szerint � ill. szemmagasságból)

Önellenőrző kérdések

1. Milyen lehetőségeink vannak egy képelem kiemelésére?
2. Miként módosítja a perspektívát az objektív gyújtótávolsága?
3. Mit nevezünk békaperspektívának?
4. Mi a mélységélesség?
5. Mit értünk fényérték alatt?
ISSN 2334-6248 - Elektronikus folyóiratunk havonta jelenik meg. ©2024 Fókusz. Minden jog fenntartva!
Design by predd | Code by tibor