Tudta-e?
...Japánban a "karoshi" - ha valaki halálra dolgozza magát - évente ezer halálesetet okoz; ami közel 5%-a az országban előforduló agyvérzések és szívrohamok számának, a 60 év alatti dolgozók körében?

38. szám - 2008. május 12.

Érdekesség

Az egyetlen magyar Oscar díjas animációs film

A mindössze három perces rövidfilmben a nézők egy izgága légy szemszögéből követhetik végig az eseményeket.

Rófusz Ferenc két éven keresztül készítette a Légy című animációs rövidfilmet, mellyel 1981-ben besöpörte az Oscar-díjat. A rendkívül aprólékos munkával készült alkotás volt az első háttéranimációval készült film. A hatás lenyűgöző, az animációtól eláll az ember lélegzete, főleg ha belegondolunk abba, hogy a korabeli technika mennyivel szűkmarkúbban bánt a lehetőségekkel. Ma a hozzáértő illetékes fenegyerekek pár hét alatt dobálnak össze hasonló rövidfilmeket, de ennek megalkotása maga volt az emberpróbáló virtus.



„A mai technikával három hónap alatt megcsinálnám. Sajnálom, hogy nem születtem később. A mostaniak gyorsan átlátják a vizuális jelrendszert, s a technika ösztönzésével talán kreatívabbak, mint az én nemzedékem, csak már más a motiváció. Az egzisztenciát és a megélhetést tartják előbbre. És ezt meg tudom érteni. A generációm politikai és gazdasági kontroll ellenére alkotott remek dogokat. Minket még kielégített a fesztiválsiker.”

Rófusz a filmet kockáról-kockára rajzolta, minden egyes tollvonás egyszeri és nem ismétlődik többet. "Vízfestékkel kezdtem, de két hónap után rájöttem, hogy így nem boldogulok, mert a próbavetítésen túl gyorsnak bizonyult. Ehhez tudni kell, hogy háttéranimációs filmet addig még sehol a világon nem csináltak. Amikor kiderült, hogy legalább háromezer különböző hátteret kell megrajzolnom, technikát cseréltem. Áttértem a zsírceruzára. Próbáltak ugyan asszisztenseket adni, de öt rajz után mindenki otthagyott, egy hölgyet kivéve." Mivel az alkotó két éven keresztül csak a Léggyel foglalkozott, az asszony kereste a pénzt.



Szóval, az eszelős vállalkozás bőven megtérült, mivel szinte minden filmfesztivált megnyert és egy csomó díjat hozott a konyhára, megnyitva ezzel a legmenőbb stúdiók ajtaját a művész előtt, Hanna Barberától a Disneyig, ám ő inkább itthon maradt. De ne rohanjunk ennyire előre.

Az 81-es Oscar-átadás még egy igen érdekes eseményről is nevezetes. Történt ugyanis, hogy a gála szervezői egy-egy meghívót küldtek Rófusznak és feleségének, de az valamilyen okból elakadt a Hungarofilm vezérigazgatójának, Dósai elvtársnak az asztalán. Az arcbamászó hatalom csinovnyikja az Amerikai Filmművészeti Akadémiától kért engedélyt, hogy a légy győzelme esetén átvehesse a díjat. Kérését elutasították azzal az indokkal, hogy azt csak az alkotó veheti át. Ha az esetleg nem lenne jelen, akkor egy későbbi időpontban egy pótceremónia során ugyanezt megteheti. Dósai persze ennek ellenére volt annyira pofátlan, hogy a győztes kihirdetésekor fölmasírozzon a színpadra és a gyanútlan Margaret Kiddertől átvegye a díjat. Rófusz tudomása szerint a rendőrség a szállodában kobozta el a szobrot a kedves elvtárstól. Rófusz nem sokkal később végül Los Angelesben egy pótünnepség keretében átvehette a neki járó aranyszobrocskát. Bár számtalan állásajánlatot kapott, disszidálni családja miatt nem akart. Itthon dolgozott egyedi alkotásain -Gravitáció, Holtpont-, majd Németországban, később Kanadában készítette a jobbnál jobb munkákat.

A 1990-es évek közepe táján iskolát akart alapítani Magyarországon, de ezt bizonyos érdekkörök nem tartották jó ötletnek, ezért a remek kezdeményezés sajnos nem valósult meg. Az utánpótlás azonban biztosított, két fia háromdimenziós animátorként dolgozik.

Részletek a rajzfilmből:




Az animációs film megnézhető itt.
ISSN 2334-6248 - Elektronikus folyóiratunk havonta jelenik meg. ©2024 Fókusz. Minden jog fenntartva!
Design by predd | Code by tibor