- Heti Ajánlat
- Természet
- Történelem
- Kultúra
- Nyelvtudomány
- Életmód
- Technika
- Tudósok
- Közélet
- Diákoldal
- Olvasóink küldték
- Tanítástan
- Pszichológia
e-Learning
- Tudta-e?
- A repülőhalak képesek akár 6 méter magasan 300 métert is repülni a víz felett.
108. szám - 2013. szeptember 01.
ZeneTom őrnagy és Mishima kutyája – avagy, a dalszövegek hermeneutikájaA zene maga az öröm, a bánat, a gyötrelem, a kéj és a lelki béke – az a dallam, amelyhez a világ a szöveg...
|
A hermeneutika - névadójához Hermészhez1 hűen - hagyományosan a tolmácsolás, megértés, magyarázás és értelmezés művészete, tudománya. Habár a 19. és 20. században Schleiermacher, Dilthey, Heidegger és Gadamer2 jelentősen hozzájárultak a hermeneutika fogalmának bővítéséhez, egyikük sem hozza szorosabb kapcsolatba egy igen jelentős és gyümölcsöző területtel, konkrétan: a zenével és dalszövegekkel. A zene életünk szerves része. Ha boldogok vagyunk vagy szomorúak, ünnepelni akarunk vagy nyugalomra vágyunk; magányosan vagy társaságban: énekelünk, táncolunk, zenét hallgatunk. Mondhatnánk, hogy a zene - akár műveljük, akár csak élvezzük - érzelmeink kifejezésének a legtökéletesebb formája, de, ha belegondolunk, ennél sokkal több. Arthur Schopenhauer, 19. századi német filozófus, a zenében nem egy konkrét érzelem kifejezését látja, hanem magát az érzelmet: a zene maga az öröm, a bánat, a gyötrelem, a kéj és a lelki béke – az a dallam, amelyhez a világ a szöveg. Schopenhauer tanítása szerint, a zene által ismerhetjük meg legközvetlenebbül és legmélyebben a világ igazi lényegét, hisz olyan „öntudatlan metafizikai3 gyakorlat, amelynek során az elme nem is tudja, hogy filozofál”4. Ha nem is merészkedünk ilyen messzire következtetéseinkben, be kell vallani, hogy valamiben mégis igaza van az irracionalista5 filozófusnak. A zene hallgatása gyakran úgy nyújt felemelő érzést, hogy közben nincs szükségünk különösebb intellektuális erőfeszítésre. Hogy zenét hallgatunk, még egyáltalán nem jelenti azt, hogy halljuk is - hogy tudatosan figyelünk rá és megértjük. Pedig, a zene folyamatosan szólongat bennünket, harmóniák és dalszövegek által üzen. Érdemes néha megállni egy pillanatra és, feladva passzív zenehallgatási szokásainkat, tudatosan hozzáállni mondanivalójához. Gyorsan rájövünk, hogy minél jobban belemerülünk a tudatos zenehallgatás folyamatába, annál többel képes megajándékozni minket, hiszen még a legsilányabb dalszövegek is filozófiai nézeteket hordoznak magukban, különböző értékeket és normákat közvetítenek. És itt lépünk a dalszövegek hermeneutikájának területére. Alkalmazásához nem szükséges semmilyen különleges műveltség vagy módszer elsajátítása, elég, ha egyszerűen odafigyelünk a zenére, mint ahogy tennénk ezt egy beszélgető társsal vagy írott szöveggel. Természetesen, nem szabad figyelmen kívül hagyni a zenei stílusok pluralizmusát, mint ahogy azt sem, hogy az iparosodás következményeként megjelenő fogyasztói társadalomnak és az információs technológia rohamos fejlődésének köszönhetően, a 20. század második felétől a zene fogalma és funkciója is sokat változott. Elsődleges szakrális6 küldetésétől eltávolodva, a zene is árucikké vált – termékké, amelyet tömegesen állítanak elő az emberek szórakoztatására, gyakran igényesség nélkül, csak anyagi profit megszerzése céljából. Ilyen körülmények között a dalszövegírás is szakmává vált, amely nem feltétlenül tükrözi a szerző külső vagy belső világát. A gyakran szövegszerkesztő programokkal létrehozott erőltetett rímekben igazi kihívás értelmet találni. Persze, ez nem jelenti azt, hogy ne léteznének eredeti üzeneteket hordozó könnyűzenei költemények, amelyek többé-kevésbé explicit módon utalnak a bennünket foglalkoztató és körülvevő problémákra. Sőt, olyanok is, amelyek meg sem érthetők előző történelmi vagy irodalmi tájékozottság nélkül. Hisz, ki gondolná elsőre, hogy az 1980-as évek toplistáin világszerte vezető The Stranglers: Golden Brown című slágere nem egy lányról szól, hanem a heroin-élvezetről; vagy hogy Tom őrnagy, David Bowie kultikus figurája, nem annyira az űrutazásra és a holdraszállásra utal, amennyire az emberek közötti elidegenedésre?7 Akár melyikről is legyen szó a fent említett kategóriák közül, a dalszövegek elemzése és értelmezése nagymértékben hozzájárul a kritikai gondolkodás kialakításához és fejlesztéséhez. Íme néhány példa – szúrópróbaszerűen – a magyar zenei kínálatból, amely a világpiacon csak megsokszorozódik. Az élet élvezetét hangsúlyozó hedonizmus nézete megjelenik például a Pa – dö – dö duó: Szép az élet, vagy az UFO együttes: Napolaj című számában; a hagyományos értékeket és az élet értelmét tagadó nihilizmus a Mex együttes: Rohan az élet, vagy Hollywoodoo: Forog a kerék című számában; társadalomkritika a Tankcsapda: Agyarország, vagy Pilu: Szanaszét szolizott szingli című számában8. A gondolkodás e kellemes és szórakoztató formája által erőfeszítés nélkül tanulhatunk a bennünket körülvevő társadalom problémáiról és értékeiről, de önmagunkról is – hiszen általában olyan zenét szeretünk hallgatni, amilyenek vagyunk, amely megfelel az alaphangulatunknak és azonosulni tudunk vele, a benne megfogalmazott gondolatokkal és érzésekkel. Viszont, a dalszövegek hermeneutikájából származó haszon nem csak individuális: egyaránt fel lehet használni a pedagógiában és szociológiai kutatásokban is9. 1. Hermész az ókori görög mitológiában az istenek hírnöke és tolmácsa volt, aki üzeneteiket magyarázta és közvetítette a halandóknak. 2. Német filozófusok akik a hermeneutikát nem korlátozzák az írott szövegek elemzésére és értelmezésére. 3. Metafizikai minden, ami túl van az érzékelhető (fizikai) valóságon, ami a tudományos kutatások tárgyán túl keres válaszokat a valóság természetével kapcsolatos kérdésekre. 4. A Schopenhauer, A zene esztétikája, Budapest, 1992. 5. Az irracionalizmus olyan filozófiai nézet, amely tagadja a logika és az ésszerűség jelentős szerepét a létben és a megismerésben - helyettük más képességeket hangsúlyozva, mint amilyenek az: akarat, érzelmek vagy intuició. 6. Szent, amelynek célja a lélek felemelése. 7. 1969-ben, a holdraszállás évében jelent meg David Bowie Space Oddity című száma, amely főhőse - Tom őrnagy - annyira el van bűvölve a világűr szépségétől, hogy nem akar visszatérni a Földre. A dal 2013 májusában vált még híresebbé, amikor megjelent az űrben felvett változata, amelyet Chris Hadfield, a Nemzetközi Űrállomás parancsnoka ad elő. 8. Az említettek, és számos más dalszöveg, megtalálhatóak a http://www.zeneszoveg.hu/ címen. 9. A dalszövegek elemzésének jelentőségére az irodalomtanításban és a tanulók kritikai gondolkodásának fejlesztésében Tóth M. Zsombor hívja fel a figyelmünket Zene és szöveg. A dalszövegek helye „Az irodalom határterületei” érettségi tételtípusban című dolgozatában. |
Kapcsolódó cikkek
- Olvasóink ajánlata