Tudta-e?
A nemzetközi kereskedelemben a kávé értékben kifejezett éves forgalmát csak az olaj előzi meg.

14. szám - 2007. szeptember 3.

Csantavéri gyerekek a mesztegnyői táborban

Határtalan barátságok

Huszonegyedik éve már, hogy határon túli magyar fiatalokat látott vendégül Mesztegnyő, a Somogy megyei falu. Csantavérről nyolcan mentünk az egy hetes Kárpát-medencei ifjúsági találkozóra, amely augusztus 15-től 21-ig tartott.
FARKAS Zita

A táborba idén 75 fiatal érkezett Beregszászból (Kárpátaljáról), Léváról (Felvidékről), Nagygalambfalváról és Zetelakáról (Romániából, Erdélyből), Aradról (Romániából), és Horgosról meg Csantavérről (Vajdaságból). Több mint két évtizede már, hogy Mesztegnyő szerepet vállal a határon túli magyarok összefogásában. A falu változatlanul évről-évre minden szeretetével fogadja a táborozókat.

Kövesdiné Panyi Antónia szervező és táborvezető minden évben a történelem cserépdarabkái közül választ egy időszerű témát, és e köré építi fel a találkozó foglalkozásait. Idén Batthyány Lajos élete, valamint a Szent Erzsébet-emlékév került a középpontba.

A találkozó ünnepélyes megnyitója után elsétáltunk a temetőbe, ahol megkoszorúztuk Kövesdi Tiborné Gizi néni sírját, aki 1986-ban álmodta meg ezt a tábort, de sajnos, már 2 éve nincs közöttünk. Ez áll a sírkövén: ”Élete a tanítás volt, tanítása élet”.
Este a szabadtéri színpadon meghallgattuk a marcali Calypso kórus előadásában Tolcsvay Magyar Miséjét. Másnap délután kirándultunk az Erdei Kisvasúttal Kakkra, onnan pedig túráztunk egyet a lencseni halastóhoz. Volt este mozi, Luther Márton életét vetítették le nekünk.

200 éve született Gróf Batthyány Lajos, ennek emlékére szervezett vetélkedőt a Marcali Bajtársi Egyesület. Minden csapatnak egy tesztet kellett kitölteni. A kérdések az előadás anyagából voltak. A mi csoportunk nagyon igyekezett, és másodikak lettünk a nyolc csapat közül. Nagyon élveztük, jutalmunk egy emlékplakett, diploma és édességcsomag lett.

Karaokee estet is szerveztek a táborban. Nagyon közkedvelt volt, mert vacsorától egészen hajnali kettőig állandóan énekelték a gyerekek, hol tisztábban, hol kissé hamisan az ismert slágereket.
Augusztus 19-ét nagyon vártuk, mert egész napos kirándulásra mentünk. Először Niklán megtekintettük a Berzsenyi kúriát, ahol élt, dolgozott és írt Berzsenyi Dániel. Innen Somogyvárra utaztunk, a Szent László történelmi emlékhelyhez. A kilátóból jól látszott a Balaton, sőt még a túlsó partján levő badacsonyi bazalthegyeket is láttuk. Az ebédet már Balatonbogláron fogyasztottuk el a természet lágy ölén, majd indultunk a ”forgatagba”. Akkor tartották a Boglári Szüreti Napokat, ahol rengeteg a kirakodó, a vásárló és a nézelődő. Van vidámpark, két nagyszínpad is fel van állítva a nézők, a fürdőzők és az odalátogatók szórakoztatására, óránként más-más híres együttes lép fel az öt nap alatt. Mindent lehet kapni, venni, enni, mi szem-szájnak ingere. Itt mindannyian találtunk és vásároltunk ajándékot magunknak és az otthoniaknak is.

A Balatonban csak tíz percet fürödhettünk, mert úgy elkezdett esni az eső, mintha dézsából öntötték volna. Mire kiértünk a partra, alig találtunk menedékhelyet az eső elől, mert mindenhol rengetegen voltak már.
Indulás előtt még megnéztük a Szüreti felvonulást, ahol borrendek, borlovagok, táncosok, mazsorettek mutatkoztak be. A Balatonboglári Borgazdasági Rt. bemutatta palackozott borait egy pótkocsin, amit egy traktor húzott végig Boglár főutcáján.
A tábor ”koronáját” az augusztus 20-ai Szent István-napi ünnepség volt. A találkozón résztvevő csoportok kulturális műsort adnak egymásnak és a falu polgárainak is.
Idén a rossz idő miatt nem a Faluház udvarán lett megtartva az Újkenyér ünnepe, szentelése és a műsor, hanem a templomban. Galambos Ferenc atya nagyon készséges volt, és kivitette a templomból az oltárt, kicsavarta az örökmécsest, és a templom ”átalakult” művelődési házzá. A közel két órás műsor nagyon meghatóra és szépre sikeredett itt.
A vacsora után búcsúest, diszkó volt.

A Kárpát-medencében élő fiataloknak az ismerkedést, a kapcsolattartást, a nemzettudat erősítését jelenti a mesztegnyői Faluházban eltöltött idő. A kikapcsolódás mellett tanulást is jelentett ez a tábor. Az előadásokon és a különböző foglalkozásokon is új ismeretekkel lettünk gazdagabbak.
A tábor és találkozó újabb bizonyítékot adott számunkra, hogy összeköt bennünket a közös múlt, történelmünk, szokásaink, anyanyelvünk. Mindenkinek sokat jelent az, hogy itt más országokból érkezett magyar gyerekekkel találkozhat, beszélgethet. Életre szóló barátságok születnek itt.
Az elmúlt huszonegy év alatt generációk vitték tovább és tették ismertté Mesztegnyő nevét a Kárpát-medencében.
Nagyon köszönjük csantavéri iskolánknak az anyagi támogatását, és Tolna megyének a vendéglátást, hogy ott lehettünk. Reméljük, jövőre is elmehetünk Mesztegnyőre, ahol mindig határok nélküli találkozások vannak.

Csantavériek a Faluház udvarában

A lencseni tónál

Kirándulás az Erdei Kisvasúttal

Niklán a táborozók a Berzsenyi-kúriánál

Somogyváron a Kilátó tövében

Balatonboglári sokadalom

A Balatonnál, hattyúkkal

Szüreti felvonulás

így nézett ki a lányok szobája egy átöltözés után

Botos tánc a templomban

Kapcsolódó cikkek

ISSN 2334-6248 - Elektronikus folyóiratunk havonta jelenik meg. ©2024 Fókusz. Minden jog fenntartva!